Kuva vaikuttaa enemmän kuin tuhat sanaa : toiminnallinen teematunti Koulutuskeskus Salpauksen Ammattistartin opiskelijoille
Ojanen, Milla; Terävä, Petra (2015)
Ojanen, Milla
Terävä, Petra
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303702
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä aiheena oli internet-kuvien vaikutus nuoren itsetuntoon. Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi toiminnallinen teematunti Lahden Koulutuskeskus Salpauksen Ammattistartin opiskelijoille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen teematunti Ammattistartin opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös luoda sellaista mediakasvatuksellista materiaalia Ammattistartin opetukseen, jonka avulla voidaan käsitellä internetin ilmiöitä ja kuvamateriaalia, sekä niiden vaikutusta itsetuntoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli teematunnin avulla rikastuttaa opetusta ja antaa ideoita sen suunnitteluun. Teematunnin tarkoituksena puolestaan oli saada nuoret ajattelemaan internetissä näkemiään kuvia ja ilmiöitä sekä pohtimaan ovatko ne vaikuttaneet heidän itsetuntoonsa. Lisäksi teematunnin tarkoituksena oli myös muistuttaa nuoria medialukutaidon tärkeydestä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen teematunnin yhteydessä opiskelijoilta kerättiin kirjallinen ja suullinen palaute, jonka tavoitteena oli selvittää nuorten ajatuksia teematunnin aiheesta ja sisällöstä, internet-kuvien vaikutuksista nuoren itsetuntoon, sekä ajatuksia mediakasvatuksesta ja sen hyödyllisyydestä. Palautteesta kävi ilmi, että nuoret pitivät teematunnin aiheesta ja sisällöstä ja heidän mukaansa erilaisia teematunteja voisi olla enemmän. Nuorista lähes puolet koki internet-kuvien vaikuttavan itseensä ja itsetuntoonsa. Nuoret kertoivat, että mediakasvatusta ei kouluissa juurikaan ole, mutta he kokisivat sen hyödyllisenä.
Suunnittelimme ja toteutimme teematunnin, opinnäytetyömme tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi loimme opetukseen menetelmän ja materiaalia, jonka sekä opettajat että nuoret näkivät hyödyllisenä. Saatu palaute tuki ajatuksiamme siitä, että internet-kuvat voivat vaikuttaa nuoriin ja aiheuttaa ulkonäköpaineita. Mediakasvatuksella on mahdollista tukea medialukutaidon kehittymistä ja edistää mediasisältöjen kriittistä arviointia, joka voi vähentää internet-kuvien negatiivisia vaikutuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen teematunti Ammattistartin opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös luoda sellaista mediakasvatuksellista materiaalia Ammattistartin opetukseen, jonka avulla voidaan käsitellä internetin ilmiöitä ja kuvamateriaalia, sekä niiden vaikutusta itsetuntoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli teematunnin avulla rikastuttaa opetusta ja antaa ideoita sen suunnitteluun. Teematunnin tarkoituksena puolestaan oli saada nuoret ajattelemaan internetissä näkemiään kuvia ja ilmiöitä sekä pohtimaan ovatko ne vaikuttaneet heidän itsetuntoonsa. Lisäksi teematunnin tarkoituksena oli myös muistuttaa nuoria medialukutaidon tärkeydestä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen teematunnin yhteydessä opiskelijoilta kerättiin kirjallinen ja suullinen palaute, jonka tavoitteena oli selvittää nuorten ajatuksia teematunnin aiheesta ja sisällöstä, internet-kuvien vaikutuksista nuoren itsetuntoon, sekä ajatuksia mediakasvatuksesta ja sen hyödyllisyydestä. Palautteesta kävi ilmi, että nuoret pitivät teematunnin aiheesta ja sisällöstä ja heidän mukaansa erilaisia teematunteja voisi olla enemmän. Nuorista lähes puolet koki internet-kuvien vaikuttavan itseensä ja itsetuntoonsa. Nuoret kertoivat, että mediakasvatusta ei kouluissa juurikaan ole, mutta he kokisivat sen hyödyllisenä.
Suunnittelimme ja toteutimme teematunnin, opinnäytetyömme tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi loimme opetukseen menetelmän ja materiaalia, jonka sekä opettajat että nuoret näkivät hyödyllisenä. Saatu palaute tuki ajatuksiamme siitä, että internet-kuvat voivat vaikuttaa nuoriin ja aiheuttaa ulkonäköpaineita. Mediakasvatuksella on mahdollista tukea medialukutaidon kehittymistä ja edistää mediasisältöjen kriittistä arviointia, joka voi vähentää internet-kuvien negatiivisia vaikutuksia.