Markkinointiviestintäsuunnitelma Personal Trainer- yrittäjälle
Kurvinen, Minna (2015)
Kurvinen, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Elina Ylä-Pöntinen Personal Trainingin markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja sosiaalisen median työkaluihin. Toisena tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Elinan nykyisille asiakkaille ja tutkia potentiaalisten asiakkaiden mielikuvia ja mahdollisia kokemuksia PT-palveluista. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Elina Ylä-Pöntinen Personal Trainingille.
Markkinointiviestintäsuunnitelman teko on aiheellista, koska toiminimen markkinointiviestintää ei ole tähän mennessä suunniteltu millään lailla, vaikka sen piiriin kuuluvia toimenpiteitä onkin tehty. Nykytilan kartoittamiseksi toteutettiin kaksiosainen tutkimus, jossa haastateltiin sekä yrittäjän nykyisiä asiakkaita että potentiaalisia asiakkaita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuk-sena, jonka pohjana käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta.
Tutkimuksessa selvisi, että Elinan nykyiset asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Täten markkinointiviestintäsuunnitelmassa päätettiinkin keskittyä markkinointiviestinnän kehittämiseen sosiaalisen median työkalujen avulla, johon keskityttiin nykytilan kartoittamisen jälkeen. Suunnitelmassa hyödynnettiin myös potentiaalisille asiakkaille tehtyä tutkimusta, jossa tutkittiin mielikuvia Personal Training -palveluista ja kartoitettiin aikaisempia kokemuksia.
Lopputuloksena on yksinomaan toimeksiantajan tarpeisiin suunniteltu markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa korostuu sosiaalisen median käyttö markkinointiviestinnässä ja uusasiakashankinnassa.
Markkinointiviestintäsuunnitelman teko on aiheellista, koska toiminimen markkinointiviestintää ei ole tähän mennessä suunniteltu millään lailla, vaikka sen piiriin kuuluvia toimenpiteitä onkin tehty. Nykytilan kartoittamiseksi toteutettiin kaksiosainen tutkimus, jossa haastateltiin sekä yrittäjän nykyisiä asiakkaita että potentiaalisia asiakkaita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuk-sena, jonka pohjana käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta.
Tutkimuksessa selvisi, että Elinan nykyiset asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Täten markkinointiviestintäsuunnitelmassa päätettiinkin keskittyä markkinointiviestinnän kehittämiseen sosiaalisen median työkalujen avulla, johon keskityttiin nykytilan kartoittamisen jälkeen. Suunnitelmassa hyödynnettiin myös potentiaalisille asiakkaille tehtyä tutkimusta, jossa tutkittiin mielikuvia Personal Training -palveluista ja kartoitettiin aikaisempia kokemuksia.
Lopputuloksena on yksinomaan toimeksiantajan tarpeisiin suunniteltu markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa korostuu sosiaalisen median käyttö markkinointiviestinnässä ja uusasiakashankinnassa.