Kilpailija-analyysin mukainen ravintolan strateginen asemointi Turun markkina-alueella. : case Yritys Z
Koivukoski, Tuomas; Laaksonen, Mikko (2015)
Koivukoski, Tuomas
Laaksonen, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273637
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen pohjana oli ravintolan liiketoimintasuunnitelman tekeminen omaa tulevaisuuden ravintolaa silmällä pitäen. Tietoperustana käytettiin erilaisia strategian luomisen kaavoja ja benchmarkingia.
Työn tavoitteena oli selvittää Turkuun perustettavalle ravintolalle selkeä hahmotelma kilpailijoista ja valmiiksi kannattavista toimintatavoista. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin empiiristä tutkimusta sekä kirjoituspöytätutkimusta. Lisäksi ravintola-alaan liittyvää tilastointia tutkittiin kattavampien alan suuntausten selvittämiseksi. Työskentely aloitettiin perehtymällä ravintolan perustamiseen ja kilpailuun liittyvään kirjallisuuteen.
Liiketoimintasuunnitelman kirjoittaminen antoi työlle rungon, jonka perusteella kilpailijakartoitukseen liittyviä osia lähdettiin avaamaan opinnäytetyön aihetta mukaillen. Opinnäytetyön tulokseksi saatiin toimivia kaavoja, joilla ravintola-alan yritystä kannattaa perustamisvaiheessa lähteä rakentamaan. Näiden kaavojen avulla ravintolan strategian luominen oli helpompaa. Opinnäytetyöhön valittuja realistiseen strategiaan ohjaavia kaavoja on jonkin tulevaisuuden uuden ravintolayrittäjän helppo poimia työn tuloksista.
Työn tavoitteena oli selvittää Turkuun perustettavalle ravintolalle selkeä hahmotelma kilpailijoista ja valmiiksi kannattavista toimintatavoista. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin empiiristä tutkimusta sekä kirjoituspöytätutkimusta. Lisäksi ravintola-alaan liittyvää tilastointia tutkittiin kattavampien alan suuntausten selvittämiseksi. Työskentely aloitettiin perehtymällä ravintolan perustamiseen ja kilpailuun liittyvään kirjallisuuteen.
Liiketoimintasuunnitelman kirjoittaminen antoi työlle rungon, jonka perusteella kilpailijakartoitukseen liittyviä osia lähdettiin avaamaan opinnäytetyön aihetta mukaillen. Opinnäytetyön tulokseksi saatiin toimivia kaavoja, joilla ravintola-alan yritystä kannattaa perustamisvaiheessa lähteä rakentamaan. Näiden kaavojen avulla ravintolan strategian luominen oli helpompaa. Opinnäytetyöhön valittuja realistiseen strategiaan ohjaavia kaavoja on jonkin tulevaisuuden uuden ravintolayrittäjän helppo poimia työn tuloksista.