Jälkiasennettavan moottorinohjauksen asennus ja säätö
Mäntynen, Aku (2015)
Mäntynen, Aku
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023877
Tiivistelmä
Tässä työssä asennettiin, säädettiin ja testattiin tee-se-itse-tyyppinen, avoimeen lähdekoodiin perustuva MegaSquirt moottorinohjausyksikkö. Asennuksen lähtökohtana oli virittää ja modernisoida iäkäs bensiinikäyttöinen polttomoottori sekä sytytyksen ohjauksen että polttoaineensyötön osalta.
Suunnittelun lähtökohtana oli kasvattaa moottorin käyttövarmuutta, pienentää polttoaineen kulutusta sekä kasvattaa moottorista saatavaa tehoa turboahtimella. Näiden lisäksi avainasemassa oli käyttäjän mahdollisuus säätää itse oma moottorinsa sekä mahdollisuus kerätä tietoa laajasti moottorin toiminnasta.
Työ toteutettiin tekemällä työn edellyttämät muutokset ohjainyksikön piirilevylle sekä tekemällä tarvittavat rakenteelliset muutokset kohdemoottoriin. Työssä tutustutaan myös toteutuksessa käytettyihin sensoreihin sekä niiden vaatimiin asennuksiin.
Moottorin käyntiin saamisen ja säätötyön jälkeen moottorinohjaus toimii luotettavasti jokapäiväisessä käytössä. Polttoaineen kulutus on vähentynyt tuntuvasti, sekä luotettavuus, että moottorista saatava tehoreservi ovat kasvaneet merkittävästi. Moottorin ohjausta on mahdollisuus säätää reaaliajassa. Lisäksi tiedonkeruu moottorin käyttäytymisestä on mahdollista.
Suunnittelun lähtökohtana oli kasvattaa moottorin käyttövarmuutta, pienentää polttoaineen kulutusta sekä kasvattaa moottorista saatavaa tehoa turboahtimella. Näiden lisäksi avainasemassa oli käyttäjän mahdollisuus säätää itse oma moottorinsa sekä mahdollisuus kerätä tietoa laajasti moottorin toiminnasta.
Työ toteutettiin tekemällä työn edellyttämät muutokset ohjainyksikön piirilevylle sekä tekemällä tarvittavat rakenteelliset muutokset kohdemoottoriin. Työssä tutustutaan myös toteutuksessa käytettyihin sensoreihin sekä niiden vaatimiin asennuksiin.
Moottorin käyntiin saamisen ja säätötyön jälkeen moottorinohjaus toimii luotettavasti jokapäiväisessä käytössä. Polttoaineen kulutus on vähentynyt tuntuvasti, sekä luotettavuus, että moottorista saatava tehoreservi ovat kasvaneet merkittävästi. Moottorin ohjausta on mahdollisuus säätää reaaliajassa. Lisäksi tiedonkeruu moottorin käyttäytymisestä on mahdollista.