Hotelliasiakkaiden suhtautuminen ekologisuuteen hotellipalveluissa : case Original Sokos Hotel Rikala
Laakkonen, Jenna (2015)
Laakkonen, Jenna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023889
Tiivistelmä
Matkailualan jatkuva kasvaminen ja ihmisten ympäristötietoisuuden lisääntyminen vaativat majoitusalaa ekologisempiin toimintatapoihin. Majoitusliikkeillä onkin tärkeä rooli toimia edelläkävijöinä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen mukaisesti, sillä luonnonvarojen käyttö on mittavaa suhteessa muuhun palvelualaan. Ympäristöystävälli-syyden arvostuksen noustessa yritykset ovat huomanneet ekologisuuden tuovan säästöjen lisäksi merkittävää kil-pailuetua.
Tämän kvantitatiivisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää hotelliasiakkaiden suhtautumista ekologisuuteen hotellipalveluissa, ja kuinka asiakkaat kokevat ekologisuuden toteutuvan Original Sokos Hotel Rikalassa. Tämän lisäksi selvitetään tulisiko hotellin hankkia Joutsenmerkki perustuen asiakkaiden mielipiteisiin. Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus suoritettiin jakamalla paperisia kyselylomakkeita Original Sokos Hotel Rikalan asiakkaille ajalla kesäkuu – elokuu 2014.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kestävän kehityksen käsitteestä, ympäristömerkeistä ja majoitusalan ekologi-suudesta. Työ sisältää myös konkreettisia esimerkkejä ympäristöystävällisistä ja kestävän kehityksen mukaisista toimintatavoista hotellialalla. Opinnäytetyö sisältää myös empiria osuuden, jossa on esitetty tutkimusmenetelmä sekä tutkimuksesta saadut tulokset. Työn loppuun on koottu yhteenveto tuloksista.
Tuloksista käy ilmi, että hotelliasiakkaat pitävät hotellipalveluiden ekologisuutta melko tärkeänä. Tulosten perusteella asiakkaat kokevat ekologisuuden toteutuvan Original Sokos Hotel Rikalassa melko hyvin, mutta jätteiden lajittelussa olisi eniten parannettavaa.
Tämän kvantitatiivisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää hotelliasiakkaiden suhtautumista ekologisuuteen hotellipalveluissa, ja kuinka asiakkaat kokevat ekologisuuden toteutuvan Original Sokos Hotel Rikalassa. Tämän lisäksi selvitetään tulisiko hotellin hankkia Joutsenmerkki perustuen asiakkaiden mielipiteisiin. Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus suoritettiin jakamalla paperisia kyselylomakkeita Original Sokos Hotel Rikalan asiakkaille ajalla kesäkuu – elokuu 2014.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kestävän kehityksen käsitteestä, ympäristömerkeistä ja majoitusalan ekologi-suudesta. Työ sisältää myös konkreettisia esimerkkejä ympäristöystävällisistä ja kestävän kehityksen mukaisista toimintatavoista hotellialalla. Opinnäytetyö sisältää myös empiria osuuden, jossa on esitetty tutkimusmenetelmä sekä tutkimuksesta saadut tulokset. Työn loppuun on koottu yhteenveto tuloksista.
Tuloksista käy ilmi, että hotelliasiakkaat pitävät hotellipalveluiden ekologisuutta melko tärkeänä. Tulosten perusteella asiakkaat kokevat ekologisuuden toteutuvan Original Sokos Hotel Rikalassa melko hyvin, mutta jätteiden lajittelussa olisi eniten parannettavaa.