Tarinamarkkinointi ja sen hyödyntäminen sosiaalisessa mediassa : Case: Piceasoft Oy
Virtanen, Meri (2015)
Virtanen, Meri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023900
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua tarinallisuuteen, sen tehokeinoihin ja ominaispiirteisiin markkinoinnissa. Tavoitteena oli selvittää, miksi tarina on tehokas viestintäkeino ja mihin sitä voi käyttää. Aihetta tarkasteltiin erityisesti sosiaalisen median kannalta. Lisäksi opinnäytetyön caseyritykselle Piceasoft Oy:lle tehtiin tarinallisuuteen perustuva markkinointikampanja sosiaaliseen mediaan, sillä he olivat kokeneet vaikeuksia tuottaa aktiivisesti sisältöä niihin sosiaaliseen median kanaviin, joissa he ovat läsnä.
Tarinat ovat vanha keino viedä tietoa ja taitoja eteenpäin. Ennen kirjoitustaidon kehittymistä oli suullinen tarinankerronta luolamaalausten lisäksi ainoa keino välittää tietoa seuraaville sukupolville. Nykyään tarinaa hyödynnetään niin opetuksessa, johtamisessa kuin markkinoinnissa. Koska tarina on vuosituhansia vanha käsite, on sille muodostunut perusrakenne perusjuonityyppeineen ja arkkityyppeineen, jotka ovat ideaaleja esimerkkejä eri hahmoista ja tarinoiden juonista. Myös tarinalla ja brändillä on vahva yhteys, sillä brändi luodaan asiakkaan kokemusten kautta, ja juuri tarina voi olla se kokemus, jonka avulla se omaksutaan. Opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalista mediaa välineenä tarinan ja sen tuoman kokemuksen levittämiseen ja kertomiseen. Tähän tarkoitukseen sosiaalinen media on parhaimmillaan alustana, jolla sisällön tuotanto, sen jakaminen ja siitä keskusteleminen ovat yhteisölle helppoa ja mielekästä. Tällöin yhteisö hakeutuu sinne omasta aloitteestaan ilman yrityksen luomia kehotteita, kuten kilpailuja. Usein sosiaalinen media mielletään vain B-to-C-yritysten markkinointi- ja viestintävälineeksi, vaikka se soveltuu myös B-to-B-yritysten tarkoituksiin. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin aina ihmisten välisestä kanssakäymisestä.
Tehtyjen havaintojen perusteella luotiin Piceasoft Oy:lle ehdotelma tarinallisesta sosiaalisen median kampanjasta, jonka avulla yritys voi lisätä käyttämiinsä sosiaalisen median kanaviin säännöllisesti sisältöä. Sisältö rakennettiin tarinamuotoon ja sen suunnittelussa hyödynnettiin tarinamarkkinoinnin hyväksi havaittuja keinoja. Tämän kampanjan avulla yritys sai mallin, jolla tuottaa jatkossa tarinamuotoista sisältöä pitkällä aikavälillä.
Tarinat ovat vanha keino viedä tietoa ja taitoja eteenpäin. Ennen kirjoitustaidon kehittymistä oli suullinen tarinankerronta luolamaalausten lisäksi ainoa keino välittää tietoa seuraaville sukupolville. Nykyään tarinaa hyödynnetään niin opetuksessa, johtamisessa kuin markkinoinnissa. Koska tarina on vuosituhansia vanha käsite, on sille muodostunut perusrakenne perusjuonityyppeineen ja arkkityyppeineen, jotka ovat ideaaleja esimerkkejä eri hahmoista ja tarinoiden juonista. Myös tarinalla ja brändillä on vahva yhteys, sillä brändi luodaan asiakkaan kokemusten kautta, ja juuri tarina voi olla se kokemus, jonka avulla se omaksutaan. Opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalista mediaa välineenä tarinan ja sen tuoman kokemuksen levittämiseen ja kertomiseen. Tähän tarkoitukseen sosiaalinen media on parhaimmillaan alustana, jolla sisällön tuotanto, sen jakaminen ja siitä keskusteleminen ovat yhteisölle helppoa ja mielekästä. Tällöin yhteisö hakeutuu sinne omasta aloitteestaan ilman yrityksen luomia kehotteita, kuten kilpailuja. Usein sosiaalinen media mielletään vain B-to-C-yritysten markkinointi- ja viestintävälineeksi, vaikka se soveltuu myös B-to-B-yritysten tarkoituksiin. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin aina ihmisten välisestä kanssakäymisestä.
Tehtyjen havaintojen perusteella luotiin Piceasoft Oy:lle ehdotelma tarinallisesta sosiaalisen median kampanjasta, jonka avulla yritys voi lisätä käyttämiinsä sosiaalisen median kanaviin säännöllisesti sisältöä. Sisältö rakennettiin tarinamuotoon ja sen suunnittelussa hyödynnettiin tarinamarkkinoinnin hyväksi havaittuja keinoja. Tämän kampanjan avulla yritys sai mallin, jolla tuottaa jatkossa tarinamuotoista sisältöä pitkällä aikavälillä.