Ravintola Kasarminan asiakkaiden suhtautuminen älylinjastoon : Selvitys älylinjaston hankinnan tueksi
Torppa, Emma (2015)
Torppa, Emma
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mikkelin Ammattikorkeakoulu Oy:n palveluyksikkö Kasarmin kampuksen ravintolapalvelut ja Ravintola Kasarmina. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä Ravintola Kasarminan asiakkaat ovat älylinjastosta ja sen tulemisesta Kasarminaan sekä saada selville, mitä tietoja asiakkaat haluaisivat seurata omasta ateriastaan. Tavoitteena oli saada toimeksiantajan käyttöön sellaiset tiedot, joiden pohjalta he voivat suunnitella juuri heidän asiakaskunnan toiveiden mukaisesti toteutetun älylinjaston. Älylinjasto on siis lounaslinjasto, joka antaa ruokailijalle yksilöllistä tietoa linjastosta kokoamastaan ateriasta, kertoen esimerkiksi otetun ruoan painon ja energiamäärän.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja työ toteutettiin kyselytutkimuksena Ravintola Kasarminan Kasarmin kampuksen asiakkaille. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena ja kysely lähetettiin sähköpostin välityksellä kohderyhmälle, johon kuului 3172 opiskelijaa ja 424 henkilöstön jäsentä. Kyselyyn vastasi 320 henkilöä eli noin 9 % kyselyn saaneista. Kyselylomake koostui pääasiassa strukturoiduista kysymyksistä, mutta useimmissa kysymyksissä oli myös vastausvaihtoehto ”muu, mikä”, joka mahdollisti asiakkaiden omien mielipiteiden esille tuomisen. Lisäksi kyselyssä oli muutama kokonaan avoin kysymys ja asenneasteikkokysymys. Kysely suoritettiin Webropol-kyselynä ja kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty älylinjastokokonaisuutta sekä ruokapalveluita ravitsemuskasvattajana. Tähän liittyen käsiteltiin opiskelu- ja työpaikkaruokailun merkitystä ravitsemuksen kannalta sekä ympäristön huomioimista ateriapalveluissa ja ravitsemuksen seurannan apuna käytettävää teknologiaa.
Tutkimuksessa selvisi, että Ravintola Kasarminan asiakkaita kiinnosti älylinjasto ja sen tuleminen Kasarminaan. Älylinjaston tulemisesta Kasarminaan oli 95 % vastanneista jollakin tasolla kiinnostunut. Älylinjaston antamista tiedoista Kasarminan asiakkaita kiinnostaisi erityisesti seurata ateriansa energiasisältöä sekä heti ruoan otettuaan että pidemmän aikavälin yhteenvetokoosteessa. Tutkimuksessa selvisi myös, että eri vastaajaryhmien väliset erot olivat aika pieniä. Älylinjaston vaikutus lounaslinjastolla etenemiseen ja ruokailun sujuvuuteen olivat asioita, joita vastaajat pohtivat kovasti.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja työ toteutettiin kyselytutkimuksena Ravintola Kasarminan Kasarmin kampuksen asiakkaille. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena ja kysely lähetettiin sähköpostin välityksellä kohderyhmälle, johon kuului 3172 opiskelijaa ja 424 henkilöstön jäsentä. Kyselyyn vastasi 320 henkilöä eli noin 9 % kyselyn saaneista. Kyselylomake koostui pääasiassa strukturoiduista kysymyksistä, mutta useimmissa kysymyksissä oli myös vastausvaihtoehto ”muu, mikä”, joka mahdollisti asiakkaiden omien mielipiteiden esille tuomisen. Lisäksi kyselyssä oli muutama kokonaan avoin kysymys ja asenneasteikkokysymys. Kysely suoritettiin Webropol-kyselynä ja kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty älylinjastokokonaisuutta sekä ruokapalveluita ravitsemuskasvattajana. Tähän liittyen käsiteltiin opiskelu- ja työpaikkaruokailun merkitystä ravitsemuksen kannalta sekä ympäristön huomioimista ateriapalveluissa ja ravitsemuksen seurannan apuna käytettävää teknologiaa.
Tutkimuksessa selvisi, että Ravintola Kasarminan asiakkaita kiinnosti älylinjasto ja sen tuleminen Kasarminaan. Älylinjaston tulemisesta Kasarminaan oli 95 % vastanneista jollakin tasolla kiinnostunut. Älylinjaston antamista tiedoista Kasarminan asiakkaita kiinnostaisi erityisesti seurata ateriansa energiasisältöä sekä heti ruoan otettuaan että pidemmän aikavälin yhteenvetokoosteessa. Tutkimuksessa selvisi myös, että eri vastaajaryhmien väliset erot olivat aika pieniä. Älylinjaston vaikutus lounaslinjastolla etenemiseen ja ruokailun sujuvuuteen olivat asioita, joita vastaajat pohtivat kovasti.