Potilasturvallisuutta taidolla -verkkokoulutuksen käynnistäminen
Arola, Riikka (2015)
Arola, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503213409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503213409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käynnistää Terveyden- ja hyvinvoinnin lai-toksen koordinoima Potilasturvallisuutta taidolla -verkkokoulutusohjelma Uudenkaupungin sosiaali- ja terveyskeskuksen Maria-Sofian osaston hoitotyöntekijöille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää osaston hoitotyöntekijöiden potilasturvallisuusajattelua ja luoda uusia toimintatapoja sekä turvallinen ympäristö potilaille ja henkilökunnalle. Opinnäytetyöntekijän henkilökohtaisina tavoitteina oli kehittää koulutuksen avulla osaston potilasturvallisuutta ja sen laatua sekä kehittyä projektin suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa.
Potilasturvallisuutta taidolla -verkkokoulutus on avoin oppimisympäristö, jossa opiskelija voi itsenäisesti suorittaa koko koulutuksen. Koulutus voidaan suorittaa työn ohessa, koska koulutus muodostuu yhdeksästä 20-30 minuutin mittaisesta opintokokonaisuudesta sekä kattavasta kertauksesta johon sisältyy 4-5 tehtävää kustakin kokonaisuudesta. Kaikkiaan koulutuksen suorittamiseen menee aikaa viisi tuntia.
Potilasturvallisuutta taidolla -verkkokoulutus toteutettiin kesäkuu-joulukuussa vuonna 2014. Verkkokoulutukseen osallistui Maria-Sofian osaston 26 hoitotyöntekijää. Ennen koulutuksen aloittamista opinnäytetyöntekijä esitteli verkkokoulutuksen ja siihen liittyvän opinnäytetyön hoitotyöntekijöille osaston kehittämispäivänä. Kesäkuun alussa hoitotyöntekijät aloittivat verkkokoulutuksen työvuoroihin suunnitellun aikataulun mukaan. Koulutuksen suorittamiseen oli varattu rauhallinen tila, johon atk- tukihenkilö oli asentanut verkko-koulutusohjelman. Opinnäytetyntekijä oli varannut aikaa koulutukseen osallistuvien ohjaukseen ja auttamiseen sekä laittanut tietokoneiden lähelle selkeät ohjeet rekisteröitymisestä verkkokurssille. Kaikki koulutukseen osallistujat hallitsivat internetin käytön ja tietokoneen käyttö oli kaikille tuttua. Opinnäytetyöntekijä seurasi koulutuksen etenemistä seurantalistan avulla yhdessä osastonhoitajan kanssa. Määräaikaan mennessä joulukuun 30. päivä kaikki koulutukseen osallistuneet olivat suorittaneet verkkokoulutuksen.
Verkkokoulutukseen osallistuneiden suullisen palautteen ja arviointikyselyn perusteella koulutus oli onnistunut ja siitä saatuja tietoja pidettiin hyvin tar-peellisina sekä koulutuksesta koettiin olevan hyötyä tulevaisuudessa.
Jatkokehittämishaasteena esitän, että osaston hoitotyöntekijät suorittavat LoVe- verkkokurssin eli lääkehoidon osaaminen verkossa.
Potilasturvallisuutta taidolla -verkkokoulutus on avoin oppimisympäristö, jossa opiskelija voi itsenäisesti suorittaa koko koulutuksen. Koulutus voidaan suorittaa työn ohessa, koska koulutus muodostuu yhdeksästä 20-30 minuutin mittaisesta opintokokonaisuudesta sekä kattavasta kertauksesta johon sisältyy 4-5 tehtävää kustakin kokonaisuudesta. Kaikkiaan koulutuksen suorittamiseen menee aikaa viisi tuntia.
Potilasturvallisuutta taidolla -verkkokoulutus toteutettiin kesäkuu-joulukuussa vuonna 2014. Verkkokoulutukseen osallistui Maria-Sofian osaston 26 hoitotyöntekijää. Ennen koulutuksen aloittamista opinnäytetyöntekijä esitteli verkkokoulutuksen ja siihen liittyvän opinnäytetyön hoitotyöntekijöille osaston kehittämispäivänä. Kesäkuun alussa hoitotyöntekijät aloittivat verkkokoulutuksen työvuoroihin suunnitellun aikataulun mukaan. Koulutuksen suorittamiseen oli varattu rauhallinen tila, johon atk- tukihenkilö oli asentanut verkko-koulutusohjelman. Opinnäytetyntekijä oli varannut aikaa koulutukseen osallistuvien ohjaukseen ja auttamiseen sekä laittanut tietokoneiden lähelle selkeät ohjeet rekisteröitymisestä verkkokurssille. Kaikki koulutukseen osallistujat hallitsivat internetin käytön ja tietokoneen käyttö oli kaikille tuttua. Opinnäytetyöntekijä seurasi koulutuksen etenemistä seurantalistan avulla yhdessä osastonhoitajan kanssa. Määräaikaan mennessä joulukuun 30. päivä kaikki koulutukseen osallistuneet olivat suorittaneet verkkokoulutuksen.
Verkkokoulutukseen osallistuneiden suullisen palautteen ja arviointikyselyn perusteella koulutus oli onnistunut ja siitä saatuja tietoja pidettiin hyvin tar-peellisina sekä koulutuksesta koettiin olevan hyötyä tulevaisuudessa.
Jatkokehittämishaasteena esitän, että osaston hoitotyöntekijät suorittavat LoVe- verkkokurssin eli lääkehoidon osaaminen verkossa.