Viinitietouden opetuksen vaikutus viinin valitsemiseen ja kuluttamiseen
Peltonen, Milla; Våg, Enni (2015)
Peltonen, Milla
Våg, Enni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084055
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäytyminen määritellään teoiksi, joita ihmiset tekevät hankkiessaan, kuluttaessaan ja hävittäessään tuotteen tai palvelun. Kuluttajien tarpeiden tunnistaminen on tärkeä askel, jotta pystytään varmistamaan tuotteen tai palvelun tyydyttävän halutut tarpeet. Matkailu- ja ravitsemisalalla on erityisen tärkeää osata ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä ja tuotteiden valitsemisprosessia. Samat valitsemisprosessit vaikuttavat myös kuluttajien viinin valintaan. Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on käyty läpi kuluttajakäyttäytymistä sekä viinien kulutusta ja viinin maun ominaisuuksien muodostumista. Teoriaosuus toimii pohjana opinnäytetyön tutkimukselle.
Kuluttajakäyttäytyminen ja sen ymmärtäminen on tärkeää tämän opinnäytetyön kannalta. Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia Savonia-ammattikorkeakoulun ensimmäisen sekä kolmannen ja neljännen vuoden restonomiopiskelijoiden viinitietouden lisääntymisen vaikutusta viinin valitsemiseen ja kuluttamiseen. Tutkimusongelma selvitettiin kyselylomakkeella kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla ensimmäisen sekä kolmannen ja neljännen vuoden restonomiopiskelijoiden viininkulutusta keskenään ja selvittää, mitkä ovat heidän kriteerinsä viinin valinnalle ja miten he kuluttavat viiniä.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2014 marraskuun ja joulukuun aikana sähköpostitse Webropol-ohjelman avulla. Vastaanottajia kyselylle tuli yhteensä 182 ja vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 103. Ensimmäisen vuoden opiskelijoita kyselyyn vastasi 41 ja kolmannen sekä neljännen vuoden opiskelijoita kyselyyn vastasi yhteensä 62. Tämän tutkimuksen myötä saatiin kartoitettua restonomiopiskelijoiden viinin valintoihin ja kulutukseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että viinitietouden lisääntymisellä on jonkin verran merkitystä viinin valinnassa ja kuluttamisessa. Tutkimustuloksia analysoitiin vertailemalla ristiintaulukoinnin avulla ensimmäisen sekä kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijoiden vastauksia keskenään.
Kuluttajakäyttäytyminen ja sen ymmärtäminen on tärkeää tämän opinnäytetyön kannalta. Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia Savonia-ammattikorkeakoulun ensimmäisen sekä kolmannen ja neljännen vuoden restonomiopiskelijoiden viinitietouden lisääntymisen vaikutusta viinin valitsemiseen ja kuluttamiseen. Tutkimusongelma selvitettiin kyselylomakkeella kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla ensimmäisen sekä kolmannen ja neljännen vuoden restonomiopiskelijoiden viininkulutusta keskenään ja selvittää, mitkä ovat heidän kriteerinsä viinin valinnalle ja miten he kuluttavat viiniä.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2014 marraskuun ja joulukuun aikana sähköpostitse Webropol-ohjelman avulla. Vastaanottajia kyselylle tuli yhteensä 182 ja vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 103. Ensimmäisen vuoden opiskelijoita kyselyyn vastasi 41 ja kolmannen sekä neljännen vuoden opiskelijoita kyselyyn vastasi yhteensä 62. Tämän tutkimuksen myötä saatiin kartoitettua restonomiopiskelijoiden viinin valintoihin ja kulutukseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että viinitietouden lisääntymisellä on jonkin verran merkitystä viinin valinnassa ja kuluttamisessa. Tutkimustuloksia analysoitiin vertailemalla ristiintaulukoinnin avulla ensimmäisen sekä kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijoiden vastauksia keskenään.