Lähihoitajan ammatillinen kasvu opintojen aikana
Mäkelä, Marjo; Helonen, Taru; Rajala, Tanja (2015)
Mäkelä, Marjo
Helonen, Taru
Rajala, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013811
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Taru Helonen, Marjo Mäkelä ja Tanja Rajala. Lähihoitajan ammatillinen kasvu opintojen aikana. Diak Etelä, kevät 2015, 50 s. 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lähihoitajaopiskelijoiden ammatillisen kasvun kehittymistä suhteessa opiskelijoiden omiin kokemuksiin ammatillisesta kasvusta ja oppilaitoksen tarjoaman tuen riittävyyttä. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä eräässä pääkaupunkiseudun ammattiopistossa. Kysely tehtiin nuoriso-opiskelijoille ja vertailuryhmänä myös aikuisopiskelijoille. Vastanneita oli 19 nuoriso-opiskelijaa ja 11 aikuisopiskelijaa.
Tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Kysely sisälsi kymmenen kysymystä, joista seitsemän kysymystä oli avoimia sanallisen vastauksen kysymyksiä ja kolme monivalintakysymystä.
Opiskelijat mielsivät ammatillisen kasvun hyvin yksilöllisesti ja arvostivat ammatillisen kasvun tukena oppilaitoksen oppilashuoltoa ja kouluympäristön yhteisöllisyyttä. Tuloksista juuri oppilaitoksen antaman tuen tarve osoittautui odotettua suuremmaksi. Työssäoppimisjaksoille lähettäminen ja siihen käytettävä aika sekä työssäoppimisjaksoja seuraava purku ja siihen varattu aika koettiin liian vähäiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että ennen työssäoppimiseen lähtemistä olisi ollut toivottavaa käydä enemmän läpi tilanteita, joita jaksolla on mahdollista kokea ja käsitellä ryhmän kanssa niitä pelkoja ja jännityksiä, joita jaksoon liittyy. Reflektoiva keskustelu näissä tilanteissa olisi vastausten mukaan saanut olla useammin tapahtuvaa myös työssäoppimisjaksojen jälkeen.
Asiasanat: ammatillinen kasvu, koulutus, lähihoitaja, opiskelijahuolto
Taru Helonen, Marjo Mäkelä ja Tanja Rajala. Lähihoitajan ammatillinen kasvu opintojen aikana. Diak Etelä, kevät 2015, 50 s. 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lähihoitajaopiskelijoiden ammatillisen kasvun kehittymistä suhteessa opiskelijoiden omiin kokemuksiin ammatillisesta kasvusta ja oppilaitoksen tarjoaman tuen riittävyyttä. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä eräässä pääkaupunkiseudun ammattiopistossa. Kysely tehtiin nuoriso-opiskelijoille ja vertailuryhmänä myös aikuisopiskelijoille. Vastanneita oli 19 nuoriso-opiskelijaa ja 11 aikuisopiskelijaa.
Tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Kysely sisälsi kymmenen kysymystä, joista seitsemän kysymystä oli avoimia sanallisen vastauksen kysymyksiä ja kolme monivalintakysymystä.
Opiskelijat mielsivät ammatillisen kasvun hyvin yksilöllisesti ja arvostivat ammatillisen kasvun tukena oppilaitoksen oppilashuoltoa ja kouluympäristön yhteisöllisyyttä. Tuloksista juuri oppilaitoksen antaman tuen tarve osoittautui odotettua suuremmaksi. Työssäoppimisjaksoille lähettäminen ja siihen käytettävä aika sekä työssäoppimisjaksoja seuraava purku ja siihen varattu aika koettiin liian vähäiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että ennen työssäoppimiseen lähtemistä olisi ollut toivottavaa käydä enemmän läpi tilanteita, joita jaksolla on mahdollista kokea ja käsitellä ryhmän kanssa niitä pelkoja ja jännityksiä, joita jaksoon liittyy. Reflektoiva keskustelu näissä tilanteissa olisi vastausten mukaan saanut olla useammin tapahtuvaa myös työssäoppimisjaksojen jälkeen.
Asiasanat: ammatillinen kasvu, koulutus, lähihoitaja, opiskelijahuolto