Tampereen Sokoksen katutason ravintola- ja kahvilapalveluiden kehittäminen
Valkama, Tanja (2015)
Valkama, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen Sokoksen katutason kahvila- ja ravintolapalveluita. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä nykyisiin ravintola- ja kahvilapalveluihin. Katutason palveluihin kuuluu tällä hetkellä Caffe Patio, jonka valikoima koostuu tavanomaisista kahvilatuotteista. Toimeksiantajana tällä opinnäytetyöllä oli Pirkanmaan Osuuskauppa. Yrityksen tavoitteena oli myös lisätä nuorten asiakkaiden määrää kahvilassa. Tutkimuksessa hyödynnettiin Caffe Patiosta aiemmin teetettyjä asiakastyytyväisyyskyselyitä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin teemahaastatteluja ja havainnointia.
Haastattelujen perusteella saatiin selville asiakkaiden tyytyväisyys nykyiseen valikoimaan, palveluihin ja sijaintiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, etteivät näkyvyys ja tilan sijoittelu ole parhaita mahdollisia. Huonosti sijoitetut opasteet ja epäkäytännöllinen tila tuovat suuria haasteita yrityksen päivittäiseen toimintaan. Asiakaspaikkojen vähyys ja pöytien sijoittelu nousivat myös ongelmakohdaksi tutkimuksessa.
Tutkimuksessa keskityttiin löytämään ratkaisuja löydettyihin kehityskohteisiin. Näiden ratkaisujen avulla nykyisen kahvilan fyysistä toimintaympäristöä voitaisiin parantaa. Tutkimustulosten perusteella yrityksen tulisi ottaa huomioon myös alati muuttuvat trendit ja panostaa viihtyvyyteen sekä uusiin tuotteisiin, jotta myös uudet asiakasryhmät löytäisivät kahvilan ja sen palvelut.
Haastattelujen perusteella saatiin selville asiakkaiden tyytyväisyys nykyiseen valikoimaan, palveluihin ja sijaintiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, etteivät näkyvyys ja tilan sijoittelu ole parhaita mahdollisia. Huonosti sijoitetut opasteet ja epäkäytännöllinen tila tuovat suuria haasteita yrityksen päivittäiseen toimintaan. Asiakaspaikkojen vähyys ja pöytien sijoittelu nousivat myös ongelmakohdaksi tutkimuksessa.
Tutkimuksessa keskityttiin löytämään ratkaisuja löydettyihin kehityskohteisiin. Näiden ratkaisujen avulla nykyisen kahvilan fyysistä toimintaympäristöä voitaisiin parantaa. Tutkimustulosten perusteella yrityksen tulisi ottaa huomioon myös alati muuttuvat trendit ja panostaa viihtyvyyteen sekä uusiin tuotteisiin, jotta myös uudet asiakasryhmät löytäisivät kahvilan ja sen palvelut.