Tuotteistamisprosessin kehittäminen pienelle asiantuntijayritykselle
Perko-Rikkonen, Anna-Kaarina (2015)
Perko-Rikkonen, Anna-Kaarina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pienelle asiantuntijayritykselle palveluiden tuotteistukseen soveltuva malli tuotteistusprosessista. Toimeksiantaja oli uusi, vuonna 2104 toimintansa aloittanut osuuskunta, jossa kirjoittaja on mukana osakkaana. Osuuskunta tarjoaa pienyrityksille monenlaisia liiketoimintaan, yrityksen hallinnointiin ja työhyvinvointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Yritys toimii Etelä-Pohjanmaan alueella. Työ tehtiin toiminnallisena kehittämistutkimuksena, jossa kirjoittaja oli mukana johtamassa kehittämisprojektia.
Kehittämistyö pohjautuu suomenkielisestä ja englanninkielisestä kirjallisuudesta löydettyihin tuotteistuksen menetelmäkuvauksiin, jotka esitellään teoriaosuudessa. Tuotteistusta lähestytään myös pohtimalla asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden merkitystä prosessissa. Oman tuotteistusprosessin muodostaminen tehtiin vertailemalla kirjallisuudesta löytyneitä malleja ja etsimällä niistä yritykselle soveltuvia menettelytapoja. Kriteereinä olivat yrityksessä osakkaiden kanssa yhdessä määrittellyt vaatimukset, jotka pohjautuivat omiin tuotteistuksesta saatuihin kokemuksiin. Lisäksi mallin lähtökohdaksi otettiin yrityksessä pilotoimalla tehdystä palvelun tuotteistuksesta kirjatut havainnot.
Tutkimustiedon perusteella tehtiin osuuskunnalle oman tuotteistusprosessin kuvaus. Prosessi on kolmivaiheinen ja pohjautuu pääasiassa Jonathan Caganin ja Craig M. Vogelin teorioihin. Prosessiin haettiin palvelumuotoilusta ja muotoiluajattelusta työkaluja. Mallin muodostamisessa oleellista oli sen soveltuminen pienen yrityksen toimintaan ja resursseihin. Valmiille tuotteistusprosessimallille on ominaista lyhyt prosessiin kuluva aika, kevyt organisaatio ja mahdollisuus työskennellä samanaikaisesti lomittain eri tuotteistusvaiheiden parissa.
Kehittämistyö pohjautuu suomenkielisestä ja englanninkielisestä kirjallisuudesta löydettyihin tuotteistuksen menetelmäkuvauksiin, jotka esitellään teoriaosuudessa. Tuotteistusta lähestytään myös pohtimalla asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden merkitystä prosessissa. Oman tuotteistusprosessin muodostaminen tehtiin vertailemalla kirjallisuudesta löytyneitä malleja ja etsimällä niistä yritykselle soveltuvia menettelytapoja. Kriteereinä olivat yrityksessä osakkaiden kanssa yhdessä määrittellyt vaatimukset, jotka pohjautuivat omiin tuotteistuksesta saatuihin kokemuksiin. Lisäksi mallin lähtökohdaksi otettiin yrityksessä pilotoimalla tehdystä palvelun tuotteistuksesta kirjatut havainnot.
Tutkimustiedon perusteella tehtiin osuuskunnalle oman tuotteistusprosessin kuvaus. Prosessi on kolmivaiheinen ja pohjautuu pääasiassa Jonathan Caganin ja Craig M. Vogelin teorioihin. Prosessiin haettiin palvelumuotoilusta ja muotoiluajattelusta työkaluja. Mallin muodostamisessa oleellista oli sen soveltuminen pienen yrityksen toimintaan ja resursseihin. Valmiille tuotteistusprosessimallille on ominaista lyhyt prosessiin kuluva aika, kevyt organisaatio ja mahdollisuus työskennellä samanaikaisesti lomittain eri tuotteistusvaiheiden parissa.