Hakukoneoptimointi : Case Evelace Boutique
Pappila, Markus; Tikkanen, Tuomas (2015)
Pappila, Markus
Tikkanen, Tuomas
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094130
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa web-sivut oululaiselle Evelace Boutique alusvaatemyymälälle. Web-sivuille toteutettiin hakukoneoptimointia yrityksen näkyvyyden lisäämiseksi. Raportti keskittyy hakukoneiden toimintaan, hakukoneoptimoinnin eri keinoihin, apuvälineisiin ja itse optimoinnin toteutuksen kuvaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle helppokäyttöiset web-sivut ja saada ne näkymään halutuilla hakusanoilla Googlen hakutulosten ensimmäisellä sivulla.
Opinnäytetyössä toteutettava web-sivusto tehtiin WordPress-julkaisujärjestelmällä. Hakukoneoptimoinnin toteutuksessa hyödynnettiin web-selaimella käytettäviä analysointityökaluja, kuten Google Analyticsia, Google Webmaster Toolsia ja WooRankia, joilla voitiin seurata optimoinnin edistymistä ja optimoidun sivun kävijämäärän kehitystä. Googlen työkaluilla seurattiin myös sivuilla käytettyjen avainsanojen tehokkuutta ja saadun datan perusteella pyrittiin muokkaamaan sivun tekstiä niin, että se sisältää mahdollisimman tehokkaita avainsanoja.
Tuloksena myymälälle saatiin toimivat web-sivut, jotka täyttivät toimeksiantajan ja tekijöiden vaatimukset. Hakukoneoptimoinnin toteutus opetti tekijöille paljon optimoinnin prosessista ja sen tärkeydestä. Prosessi osoitti myös sen, että parempi sijoitus hakutuloksissa takaa suuremman kävijämäärän sivustolla.
Opinnäytetyössä toteutettava web-sivusto tehtiin WordPress-julkaisujärjestelmällä. Hakukoneoptimoinnin toteutuksessa hyödynnettiin web-selaimella käytettäviä analysointityökaluja, kuten Google Analyticsia, Google Webmaster Toolsia ja WooRankia, joilla voitiin seurata optimoinnin edistymistä ja optimoidun sivun kävijämäärän kehitystä. Googlen työkaluilla seurattiin myös sivuilla käytettyjen avainsanojen tehokkuutta ja saadun datan perusteella pyrittiin muokkaamaan sivun tekstiä niin, että se sisältää mahdollisimman tehokkaita avainsanoja.
Tuloksena myymälälle saatiin toimivat web-sivut, jotka täyttivät toimeksiantajan ja tekijöiden vaatimukset. Hakukoneoptimoinnin toteutus opetti tekijöille paljon optimoinnin prosessista ja sen tärkeydestä. Prosessi osoitti myös sen, että parempi sijoitus hakutuloksissa takaa suuremman kävijämäärän sivustolla.