Marketing plan for a new service product - case Spain Internship SC
Leinonen, Annika (2015)
Leinonen, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094118
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Spain Internship SC:lle, joka välittää harjoittelupaikkoja opiskelijoille ja valmistuneille pääosin Espanjassa mutta myös muissa maissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia markkinoinnin suunnittelua ja kehittää toimiva ja realistinen markkinointisuunnitelma kohdeyrityksen uudelle Kanada -ohjelmalle, jossa yhdistetään opiskelu ja työharjoittelu, sekä löytää sen kohderyhmälle parhaat markkinointikeinot Suomessa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia suomalaisten opiskelijoiden kiinnostusta kyseistä palvelua kohtaan. Opinnäytetyö kirjoitettiin syksyn 2014 ja alkuvuoden 2015 välisenä aikana, ja kyselytutkimus kiinnostuksen mit-taamista varten marraskuun 2014 alussa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käytiin läpi markkinointisuunnittelun prosessin vaiheet, joissa kerrotaan kuinka määritellä yrityksen missio, yrityksen tavoitteet, markkinoinnin analysointi, markkinoinnin tavoitteet ja strategiat sekä kuinka segmentoida, asemoida ja määrittää kohderyhmä, markkinoinnin kustannusarvio ja kuinka panna suunnitelma toimeen sekä valvoa sen etenemistä. Tärkeänä osuutena oli palvelutuotteen markkinoinnin kilpailukeinot, joita ovat itse tuote, hinta ja muut käyttäjäkustannukset, mainostaminen, paikka, fyysinen todistusaineisto, ihmiset ja prosessi. Teoreettinen osuus pohjautui alan kirjallisuuteen ja internet-lähteisiin.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käytiin läpi kyselylomakkeesta saadut tulokset ja analysoitiin palvelun mahdollisuuksia ja vastaajien kiinnostusta. Näiden pohjalta mietittiin sopivia keinoja mainostaa tuotetta sekä miten saada suomalainen kohderyhmä käyttämään palvelua. Lopputuloksena sopivista keinoista valittiin parhaat tavat palvelun mainostamiseen sekä kustannusten että näkyvyyden kannalta.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käytiin läpi markkinointisuunnittelun prosessin vaiheet, joissa kerrotaan kuinka määritellä yrityksen missio, yrityksen tavoitteet, markkinoinnin analysointi, markkinoinnin tavoitteet ja strategiat sekä kuinka segmentoida, asemoida ja määrittää kohderyhmä, markkinoinnin kustannusarvio ja kuinka panna suunnitelma toimeen sekä valvoa sen etenemistä. Tärkeänä osuutena oli palvelutuotteen markkinoinnin kilpailukeinot, joita ovat itse tuote, hinta ja muut käyttäjäkustannukset, mainostaminen, paikka, fyysinen todistusaineisto, ihmiset ja prosessi. Teoreettinen osuus pohjautui alan kirjallisuuteen ja internet-lähteisiin.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käytiin läpi kyselylomakkeesta saadut tulokset ja analysoitiin palvelun mahdollisuuksia ja vastaajien kiinnostusta. Näiden pohjalta mietittiin sopivia keinoja mainostaa tuotetta sekä miten saada suomalainen kohderyhmä käyttämään palvelua. Lopputuloksena sopivista keinoista valittiin parhaat tavat palvelun mainostamiseen sekä kustannusten että näkyvyyden kannalta.