Moniammatillisen verkoston hyödyntäminen potilastyössa sairaanhoitajan vastaanotolla avosairaanhoidossa
Jokinen, Jaana (2015)
Jokinen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104171
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan asiakkaiden ongelmat ovat tänä päivänä moninaisia. Ongelmien ratkaisuun tarvitaan useita ammattilaisia eri sosiaali- ja terveysalan ammattiryhmistä. Asiakkaat ja heidän läheisensä haluavat vaikuttaa itseään koskeviin ratkaisuihin. Tiedon ja osaamisen vaatimusten lisääntyessä kukaan sosiaali-ja terveysalan ammattilainen ei pysty yksin enää hallitsemaan koko kokonaisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata laadullisella tutkimuksella ja focus ryhmähaastattelun avulla moniammatillisuuden toteutumista ja sen hyödyntämistä terveyskeskuksen päivittäisessä vastaanottotoiminnassa henkilöstön kokemana. Focus ryhmähaastattelu toteutettiin yhdellä terveysasemalla Jyväskylässä. Saatujen tulosten pohjalta voidaan edelleen kehittää moniammatillista yhteistyötä ja parantaa saadun tiedon avulla terveyskeskuksen palveluprosessia.
Moniammatillista hoitoa tarvitsevan asiakkaan tunnistamisessa tärkeimmäksi ammattilaisten työvälineeksi osoittautuivat erilaiset haastattelut. Ohjaus moniammatillisen työryhmän hoitoon tapahtui lähinnä sisäisellä viestinnällä ja uuden potilasajan varaamisella toiselle ammattilaiselle. Työnantajan haasteeksi muodostui resurssien uudelleen järjestäminen: kiireettömät potilasajat jäävät tutkimuksen mukaan akuuttipotilaiden aikojen jalkoihin. Focus ryhmäkeskustelun tulosten mukaan moniammatillisuuden kehittämisessä koko organisaation (sekä työnantajan että työntekijöiden) tavoitteena tulisi olla asennemuutos: akuutin terveydenhuollon rinnalle pitäisi yhtä tärkeänä osa-alueena nostaa terveyden edistäminen. Johtopäätöksenä opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että moniammatillinen yhteistyö ja vuorovaikutus toteutuvat terveysasemalla tällä hetkellä rinnakkain työskentelynä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata laadullisella tutkimuksella ja focus ryhmähaastattelun avulla moniammatillisuuden toteutumista ja sen hyödyntämistä terveyskeskuksen päivittäisessä vastaanottotoiminnassa henkilöstön kokemana. Focus ryhmähaastattelu toteutettiin yhdellä terveysasemalla Jyväskylässä. Saatujen tulosten pohjalta voidaan edelleen kehittää moniammatillista yhteistyötä ja parantaa saadun tiedon avulla terveyskeskuksen palveluprosessia.
Moniammatillista hoitoa tarvitsevan asiakkaan tunnistamisessa tärkeimmäksi ammattilaisten työvälineeksi osoittautuivat erilaiset haastattelut. Ohjaus moniammatillisen työryhmän hoitoon tapahtui lähinnä sisäisellä viestinnällä ja uuden potilasajan varaamisella toiselle ammattilaiselle. Työnantajan haasteeksi muodostui resurssien uudelleen järjestäminen: kiireettömät potilasajat jäävät tutkimuksen mukaan akuuttipotilaiden aikojen jalkoihin. Focus ryhmäkeskustelun tulosten mukaan moniammatillisuuden kehittämisessä koko organisaation (sekä työnantajan että työntekijöiden) tavoitteena tulisi olla asennemuutos: akuutin terveydenhuollon rinnalle pitäisi yhtä tärkeänä osa-alueena nostaa terveyden edistäminen. Johtopäätöksenä opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että moniammatillinen yhteistyö ja vuorovaikutus toteutuvat terveysasemalla tällä hetkellä rinnakkain työskentelynä.