Välimeren herkkutuotteiden markkinatutkimus
Peltoniemi, Nea (2015)
Peltoniemi, Nea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503293674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503293674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Välimeren herkkutuotteiden markkinatutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Välimeren herkkutuotteiden potentiaalista ja kilpailutilanteesta Suomen markkinoilla. Lisäksi haluttiin selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä herkkutuotteiden osalta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui kuudesta osiosta, jotka olivat Välimeren herkkutuotteet, ostokäyttäytyminen, asiakas segmentointi, jakelu, kilpailu ja markkinatutkimus.
Ennen tutkimuksen aloitusta tutustuttiin Välimeren herkkutuotteisiin ja toimeksiantaja yritykseen. Tämän jälkeen aloitettiin suunnittelemaan tutkimuksen toteutusta. Markkinatutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston kerääminen toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin toimeksiantajan Facebook-seinällä. Lisäksi tutustuttiin kilpailijoihin ja tehtiin kilpailija-analyysi pääkilpailijoista.
Tutkimuksen avulla kartoitettiin kilpailutilannetta markkinoilla ja kuluttajien tottumuksia herkkutuotteiden kulutuksesta sekä siitä, mitä he olisivat valmiita maksamaan tuotteista. Tutkimuksessa havaittiin jonkin verran vaihtelua kulutuksessa ikäryhmien välillä. Suurin osa kuluttajista ostavat herkkutuotteensa mieluiten marketista tai erikoisliikkeestä. Tutkimuksessa ilmeni, että elintarvikkeiden ostaminen verkkokaupasta ei ollut suosittua, mutta moni voisi harkita ostavansa herkkutuotteensa verkosta. Kilpailijoista selvisi, että markkinoilla on herkkutuotteita myyviä yrityksiä, joilla on omia erikoisuuksia valikoimissa. Markkinoilta on myös muutama herkkutuotteiden verkkokauppa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui kuudesta osiosta, jotka olivat Välimeren herkkutuotteet, ostokäyttäytyminen, asiakas segmentointi, jakelu, kilpailu ja markkinatutkimus.
Ennen tutkimuksen aloitusta tutustuttiin Välimeren herkkutuotteisiin ja toimeksiantaja yritykseen. Tämän jälkeen aloitettiin suunnittelemaan tutkimuksen toteutusta. Markkinatutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston kerääminen toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin toimeksiantajan Facebook-seinällä. Lisäksi tutustuttiin kilpailijoihin ja tehtiin kilpailija-analyysi pääkilpailijoista.
Tutkimuksen avulla kartoitettiin kilpailutilannetta markkinoilla ja kuluttajien tottumuksia herkkutuotteiden kulutuksesta sekä siitä, mitä he olisivat valmiita maksamaan tuotteista. Tutkimuksessa havaittiin jonkin verran vaihtelua kulutuksessa ikäryhmien välillä. Suurin osa kuluttajista ostavat herkkutuotteensa mieluiten marketista tai erikoisliikkeestä. Tutkimuksessa ilmeni, että elintarvikkeiden ostaminen verkkokaupasta ei ollut suosittua, mutta moni voisi harkita ostavansa herkkutuotteensa verkosta. Kilpailijoista selvisi, että markkinoilla on herkkutuotteita myyviä yrityksiä, joilla on omia erikoisuuksia valikoimissa. Markkinoilta on myös muutama herkkutuotteiden verkkokauppa.