Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen – vaikutukset tilitoimiston asiakkaan liiketoimintaan
Hassinen, Annika (2015)
Hassinen, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154406
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Visma Services Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia sähköiseen taloushallintoon siirtyminen tuo tilitoimiston asiakkaan liiketoimintaan. Työn tavoitteena oli löytää liiketoiminnan valituilta osa-alueilta erilaisia vaikutuksia tilitoimiston asiakkaan liiketoiminnan näkökulmasta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sähköistä taloushallintoa ja yrityksen liiketoiminnan osa-alueita. Työn empiirinen osa puolestaan suoritettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sähköiseen taloushallintoon siirtyminen vaikuttaa tilitoimiston asiakkaan liiketoiminnan eri osa-alueisiin positiivisesti. Eniten positiivisia vaikutuksia aiheutuu johtamiseen ja asiakaspalveluun. Sähköiseen taloushallintoon siirtymisellä ei ole minkäänlaisia vaikutuksia markkinointiin tai kilpailijatiedonhallintaan.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää perusteltaessa sähköisen taloushallinnon vaikutuksia tilitoimiston asiakkaan näkökulmasta. Tutkimus lisäsi myös toimeksiantajan tietoisuutta sähköisen taloushallinnon positiivisista vaikutuksista asiakkaan liiketoimintaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sähköistä taloushallintoa ja yrityksen liiketoiminnan osa-alueita. Työn empiirinen osa puolestaan suoritettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sähköiseen taloushallintoon siirtyminen vaikuttaa tilitoimiston asiakkaan liiketoiminnan eri osa-alueisiin positiivisesti. Eniten positiivisia vaikutuksia aiheutuu johtamiseen ja asiakaspalveluun. Sähköiseen taloushallintoon siirtymisellä ei ole minkäänlaisia vaikutuksia markkinointiin tai kilpailijatiedonhallintaan.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää perusteltaessa sähköisen taloushallinnon vaikutuksia tilitoimiston asiakkaan näkökulmasta. Tutkimus lisäsi myös toimeksiantajan tietoisuutta sähköisen taloushallinnon positiivisista vaikutuksista asiakkaan liiketoimintaan.