Liikkeenkaappaus animoinnin perustana
Ylkänen, Elina (2015)
Ylkänen, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073986
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä liikkeenkaappaus on, miten sitä tehdään sekä miten sitä voidaan käyttää animaattoreiden työn helpottamiseksi. Liikkeenkaappausdatan päälle animointia verrattaisiin käsin animoimiseen. Työn taustalla oli mielenkiinto animaatioon, ja liikkeenkaappauksen yhdistäminen tähän aiheeseen tuo lisää tietoa animaation kehityksen suunnasta. Työ alkaa animaation historiasta sekä siitä, miten animaatioelokuvia tehdään ilman liikkeenkaappauksen käyttöä.
Työn lähtökohtana on antaa lukijalle tietoa yleisesti liikkeenkaappauksesta ja animoimisesta, mitä ne ovat ja miten ne tapahtuvat. Kun animaation yleiskäsityset on selitetty, työ etenee liikkeenkaappauksen tutkimiseen ja siihen, miten sitä voidaan käyttää animoinnin perustana. Lopuksi esitetään harjoitus valmiin liikkeenkaappausdatan siirtämisestä valmiiseen 3D-hahmoon MotionBuilder-ohjelmalla.
Työn lähtökohtana on antaa lukijalle tietoa yleisesti liikkeenkaappauksesta ja animoimisesta, mitä ne ovat ja miten ne tapahtuvat. Kun animaation yleiskäsityset on selitetty, työ etenee liikkeenkaappauksen tutkimiseen ja siihen, miten sitä voidaan käyttää animoinnin perustana. Lopuksi esitetään harjoitus valmiin liikkeenkaappausdatan siirtämisestä valmiiseen 3D-hahmoon MotionBuilder-ohjelmalla.