Isosiskon valtapeli : Vallan rakenteet teoksessa Isosisko
Kiiveri, Niina (2015)
Kiiveri, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504184516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504184516
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni taiteellinen osa Isosisko on kaksikanavainen videoinstallaatio, jossa käsittelen isosiskon ja pikkuveljen välistä valtapeliä tytöksipukemisleikin kautta. Tätä leikkiä leikkivät isosiskot ja pikkuveljet ympäri maailmaa.
Tässä tutkielmassa selvitän miten valta rakentuu pukeutumisleikin kautta teoksessa Isosisko. Pohdin tätä kysymystä omien kokemusteni, taiteellisen prosessin kuvauksen sekä netistä löytyvien tytöksipukemisvideoiden kautta. Käsittelen teostani ja sen tekoprosessia suhteessa sen taustalla olevaan rituaalisen ilmiöön ja dokumentaarisuuteen. Lähestyn aihettani vallankäytön, leikin rituaalisuuden ja sukupuolentutkimuksen kautta ja käytän Foucault:n teoriaa käsitellessäni vallan määritelmää.
Kameralla on vallankäytön keinona selkeä rooli teoksessa. Kuvat tutuun puetusta isosiskosta ja ruhtinattareksi puetusta veljestä asettuvat henkisen vallan symboleiksi. Vain videossa näkyvät tapahtumat asetetaan katsojan tarkkailtavaksi ja se, mitä ei koskaan kuvattu, unohtuu. Vain tallenteen valta on pysyvä. Tallenteen käyttäjät ja näyttäjät ovat vain hetken aikaa vallassa.
Tässä tutkielmassa selvitän miten valta rakentuu pukeutumisleikin kautta teoksessa Isosisko. Pohdin tätä kysymystä omien kokemusteni, taiteellisen prosessin kuvauksen sekä netistä löytyvien tytöksipukemisvideoiden kautta. Käsittelen teostani ja sen tekoprosessia suhteessa sen taustalla olevaan rituaalisen ilmiöön ja dokumentaarisuuteen. Lähestyn aihettani vallankäytön, leikin rituaalisuuden ja sukupuolentutkimuksen kautta ja käytän Foucault:n teoriaa käsitellessäni vallan määritelmää.
Kameralla on vallankäytön keinona selkeä rooli teoksessa. Kuvat tutuun puetusta isosiskosta ja ruhtinattareksi puetusta veljestä asettuvat henkisen vallan symboleiksi. Vain videossa näkyvät tapahtumat asetetaan katsojan tarkkailtavaksi ja se, mitä ei koskaan kuvattu, unohtuu. Vain tallenteen valta on pysyvä. Tallenteen käyttäjät ja näyttäjät ovat vain hetken aikaa vallassa.