Tuntityöntekijän perehdyttämisopas vakuutusyhtiön korvausosastolle
Lintula, Miikka (2015)
Lintula, Miikka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia toimeksiantajayritykselle uusi, päivitetty tuntityöntekijän perehdyttämisopas. Aiemmin käytössä ollut perehdyttämisopas on vanhentunut työssä käytettävän sähköisen työkalun vaihduttua. Työn tavoitteena on tuottaa uusi perehdyttämisopas aikaisemmasta perehdytysoppaasta saatujen kokemusten perusteella. Opas laaditaan tukemaan erityisesti tuntityöntekijöiden perehdyttämistä, sillä suurin osa uusista työntekijöistä aloittaa tuntityöntekijänä ja aikaisemmin tuntityöntekijöiden erityistarpeita ei ole huomioitu oppaasta löytyvissä ohjeissa.
Opinnäytetyön aihe valikoitui syyskuussa 2014 ja opinnäytetyön tekeminen alkoi marraskuussa 2014. Perehdyttämisopas valmistui maaliskuussa 2015 ja opinnäytetyö huhtikuussa 2015. Työn toimeksiantaja on erään vakuutusyhtiön korvausosasto.
Työ toteutettiin haastattelemalla aluksi korvausosastolla viimeisimpinä perehdytettyjä tuntityöntekijöitä, osaston perehdyttäjiä sekä osaston esimiestä. Tuntityöntekijät ja perehdyttäjät haastateltiin ryhmähaastatteluissa. Haastatteluista saatujen huomioiden perusteella koottiin uusi perehdyttämisopas. Opinnäytetyön tietoperustaa varten kerättiin perehdyttämistä käsittelevää aineistoa pääosin kotimaisesta kirjallisuudesta. Kirjallisuutta käytettiin haastattelukysymysten suunnittelussa ja myös produktin toteutuksessa.
Toteutunut produkti on tehty haastatteluissa esiintyneiden tarpeiden pohjalta. Perehdytysopasta on pyritty viemään entistä käyttäjäystävällisempään suuntaan. Oppaan sisältämät ohjeet on koottu modulaarisesti, jotta tuntityöntekijät voivat itse tulostaa ohjeita tarpeen mukaan. Oppaasta on valmiiksi kaksi versiota, joista toinen on kevyempi, kokonaisuudessaan tulostettavaksi tarkoitettu teknisiin ohjeisiin keskittynyt opas. Toinen opas taas sisältää enemmän linkkejä ja muuta materiaalia sähköiseen käyttöön. Oppaan modulaarisuus myös helpottaa sen päivittämistä, kun ohjeet on selkeästi eroteltu aiheittain.
Perehdyttämisoppaan tekeminen ja perehdyttämisen tietoperustaan tutustuminen on laajentanut tekijän käsitystä perehdyttämisestä ja henkilöstöjohtamisesta. Opinnäytetyön tekemisen myötä tekijän osaaminen on laajentunut kattamaan aiheita omien syventävien opintojen ulkopuolelta. Opinnäytetyöprosessi on onnistunut aikataulun suhteen erinomaisesti ja suunnitelma työn valmistumisesta on pitänyt koko prosessin ajan. Perehdyttämisopasta tullaan käyttämään toimeksiantajayrityksessä ja tarpeellisen aiheen myötä työn tekeminen on ollut palkitsevaa.
Opinnäytetyön aihe valikoitui syyskuussa 2014 ja opinnäytetyön tekeminen alkoi marraskuussa 2014. Perehdyttämisopas valmistui maaliskuussa 2015 ja opinnäytetyö huhtikuussa 2015. Työn toimeksiantaja on erään vakuutusyhtiön korvausosasto.
Työ toteutettiin haastattelemalla aluksi korvausosastolla viimeisimpinä perehdytettyjä tuntityöntekijöitä, osaston perehdyttäjiä sekä osaston esimiestä. Tuntityöntekijät ja perehdyttäjät haastateltiin ryhmähaastatteluissa. Haastatteluista saatujen huomioiden perusteella koottiin uusi perehdyttämisopas. Opinnäytetyön tietoperustaa varten kerättiin perehdyttämistä käsittelevää aineistoa pääosin kotimaisesta kirjallisuudesta. Kirjallisuutta käytettiin haastattelukysymysten suunnittelussa ja myös produktin toteutuksessa.
Toteutunut produkti on tehty haastatteluissa esiintyneiden tarpeiden pohjalta. Perehdytysopasta on pyritty viemään entistä käyttäjäystävällisempään suuntaan. Oppaan sisältämät ohjeet on koottu modulaarisesti, jotta tuntityöntekijät voivat itse tulostaa ohjeita tarpeen mukaan. Oppaasta on valmiiksi kaksi versiota, joista toinen on kevyempi, kokonaisuudessaan tulostettavaksi tarkoitettu teknisiin ohjeisiin keskittynyt opas. Toinen opas taas sisältää enemmän linkkejä ja muuta materiaalia sähköiseen käyttöön. Oppaan modulaarisuus myös helpottaa sen päivittämistä, kun ohjeet on selkeästi eroteltu aiheittain.
Perehdyttämisoppaan tekeminen ja perehdyttämisen tietoperustaan tutustuminen on laajentanut tekijän käsitystä perehdyttämisestä ja henkilöstöjohtamisesta. Opinnäytetyön tekemisen myötä tekijän osaaminen on laajentunut kattamaan aiheita omien syventävien opintojen ulkopuolelta. Opinnäytetyöprosessi on onnistunut aikataulun suhteen erinomaisesti ja suunnitelma työn valmistumisesta on pitänyt koko prosessin ajan. Perehdyttämisopasta tullaan käyttämään toimeksiantajayrityksessä ja tarpeellisen aiheen myötä työn tekeminen on ollut palkitsevaa.