MATKAILUN KANSAINVÄLISTYMINEN HOLLANNIN MARKKINOILLE : Case: SSYP Kehitys Oy
Miettinen, Emilia (2015)
Miettinen, Emilia
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Saarijärven seudun matkailun kansainvälistyminen Hollannin markkinoille. Työn toimeksiantaja oli saarijärveläinen yhtiö SSYP Kehitys Oy, jonka yksi tehtävä on Saarijärven seudun matkailun kehittäminen. SSYP Kehitys Oy hakee keväällä 2015 hankerahoitusta matkailun kehittämiseen ja työn tarkoitus oli toimia pohjana tälle hankkeelle. Työn tavoite oli tutkia Hollannin matkailumarkkinoita sekä kansainvälistymistä ja tarjota toimeksiantajalle kehitysideoita aiheesta. Tutkimusongelma oli, kannattaako Hollannin markkinoille lähteä ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon ennen uusille markkinoille lähtemistä. Tutkimusongelmaan pyrittiin saamaan vastaus laatimalla työhön teoriapohja ja sen pohjalta kvalitatiivinen tutkimus.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kansainvälistymistä, Hollannin ja Suomen matkailumarkkinoita, Saarijärveä matkailukohteena sekä matkailupalveluiden kehittämistä. Aihe oli matkailuun liittyvä, mutta työhön pyrittiin saamaan kansainvälisen kaupan ja liiketalouden näkökulma. Tutkimukseen haastateltiin kuutta henkilöä erilaisista matkailuyrityksistä, joilla oli jo kokemusta hollantilaisista matkailijoista ja Hollannin markkinoista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että Hollannin markkinoille lähteminen olisi kannattavaa. Hollantilaiset matkailijat ovat erityisen kiinnostuneita luonnosta ja erilaisista aktiviteeteista. Suomella on paljon potentiaalia Hollannin matkailumarkkinoita ajatellen, mutta sitä ei ole hyödynnetty tarpeeksi. Yhteistyökumppanin löytäminen Hollannista on tärkeää, ja suurin osa hollantilaisista tulee Suomeen erilaisten matkatoimistojen kautta. Hollantilaisten matkailijoiden määrä Suomessa on vielä melko pieni, mutta se on kasvussa. Työn loppuun kerättiin kehitysideoita toimeksiantajalle Hollannin markkinoille lähtemiseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kansainvälistymistä, Hollannin ja Suomen matkailumarkkinoita, Saarijärveä matkailukohteena sekä matkailupalveluiden kehittämistä. Aihe oli matkailuun liittyvä, mutta työhön pyrittiin saamaan kansainvälisen kaupan ja liiketalouden näkökulma. Tutkimukseen haastateltiin kuutta henkilöä erilaisista matkailuyrityksistä, joilla oli jo kokemusta hollantilaisista matkailijoista ja Hollannin markkinoista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että Hollannin markkinoille lähteminen olisi kannattavaa. Hollantilaiset matkailijat ovat erityisen kiinnostuneita luonnosta ja erilaisista aktiviteeteista. Suomella on paljon potentiaalia Hollannin matkailumarkkinoita ajatellen, mutta sitä ei ole hyödynnetty tarpeeksi. Yhteistyökumppanin löytäminen Hollannista on tärkeää, ja suurin osa hollantilaisista tulee Suomeen erilaisten matkatoimistojen kautta. Hollantilaisten matkailijoiden määrä Suomessa on vielä melko pieni, mutta se on kasvussa. Työn loppuun kerättiin kehitysideoita toimeksiantajalle Hollannin markkinoille lähtemiseen.