The Influence of Finnish Culture on the Success of Luxury Brands : Case Michael Kors
Halme, Mari; Rissanen, Amanda (2015)
Halme, Mari
Rissanen, Amanda
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli määrittää, miten suomalaisen kulttuurin tekijät vaikuttaisivat mahdollisen Michael Korsin jälleenmyyntiliikkeen menestykseen Suomessa. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, miten Michael Kors -brändin imago ja sen vastaanotto vaikuttaa suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen ja brändin vastaanottavuuteen Suomessa.
Tutkimusmenetelmä oli sekä kvalitatiivinen (laadullinen) että kvantitatiivinen (määrällinen). Aineisto kerättiin tekemällä sähköpostihaastattelu suomalaiselle Michael Kors -brändin jälleenmyyjälle sekä online-kysely suomalaisille muotibloggareille, joiden blogit julkaistaan Indiedays.com-blogiportaalissa. Kerätyn aineiston tarkoituksena oli luoda parempi ymmärrys Suomesta markkinaalueena sekä Michael Kors -brändin mahdollisuuksista menestyä Suomessa. Kyselyn ja haastattelun tulokset analysoitiin opinnäytetyön tietoperustan sekä teorioista saavutettujen näkökulmien kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat useita erilaisia tekijöitä suomalaisessa kulttuurissa, jotka voivat vaikuttaa Suomen puoleensavetävyyteen markkina-alueena luksusbrändeille, erityisesti Michael Kors -brändille. Tulokset kuitenkin osoittivat, että suomalaisten kuluttajien luksustuotteiden kulutustottumukset ovat muuttumassa myönteiseen suuntaan. Tulosten avulla voitiin myös määrittää, miten erinäiset kulttuuriset tekijät vaikuttavat Michael Kors -brändin johtamiseen ja markkinointitoimintoihin Suomessa. Esitettyjen suositusten tarkoituksena on tarjota ratkaisuja Michael Kors -brändille, jotta se voi voittaa mahdolliset haasteet menestyäkseen Suomen markkinaalueella. Lisäksi, muut luksusbrändit voivat myös hyödyntää ja soveltaa esitettyjä suosituksia.
Tutkimusmenetelmä oli sekä kvalitatiivinen (laadullinen) että kvantitatiivinen (määrällinen). Aineisto kerättiin tekemällä sähköpostihaastattelu suomalaiselle Michael Kors -brändin jälleenmyyjälle sekä online-kysely suomalaisille muotibloggareille, joiden blogit julkaistaan Indiedays.com-blogiportaalissa. Kerätyn aineiston tarkoituksena oli luoda parempi ymmärrys Suomesta markkinaalueena sekä Michael Kors -brändin mahdollisuuksista menestyä Suomessa. Kyselyn ja haastattelun tulokset analysoitiin opinnäytetyön tietoperustan sekä teorioista saavutettujen näkökulmien kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat useita erilaisia tekijöitä suomalaisessa kulttuurissa, jotka voivat vaikuttaa Suomen puoleensavetävyyteen markkina-alueena luksusbrändeille, erityisesti Michael Kors -brändille. Tulokset kuitenkin osoittivat, että suomalaisten kuluttajien luksustuotteiden kulutustottumukset ovat muuttumassa myönteiseen suuntaan. Tulosten avulla voitiin myös määrittää, miten erinäiset kulttuuriset tekijät vaikuttavat Michael Kors -brändin johtamiseen ja markkinointitoimintoihin Suomessa. Esitettyjen suositusten tarkoituksena on tarjota ratkaisuja Michael Kors -brändille, jotta se voi voittaa mahdolliset haasteet menestyäkseen Suomen markkinaalueella. Lisäksi, muut luksusbrändit voivat myös hyödyntää ja soveltaa esitettyjä suosituksia.