Vertaismentorointi esimiestyön tukena
Maukonen, Elina (2015)
Maukonen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504184510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504184510
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voidaanko vertaismentorointia hyödyntää esimiesten vertaistukena ja työn kehittämismenetelmänä. Tarkoituksena oli selvittää Alkon myymäläpäälliköiden näkemyksiä ja kokemuksia vertaistuesta sekä löytää mahdollisia käytännön keinoja vertaistuen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä aineisto kerättiin Keski-Suomen Alkojen myymäläpäälliköiden ryhmäkeskusteluilla. Metodina ryhmäkeskustelu pohjautuu vuorovaikutteiseen keskusteluun ja on yksi laadullisen tutkimusperinteen tiedonkeruumetodeista. Keskusteluja oli yhteensä neljä, ja keskustelijoita oli yhteensä 24. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että Alkon myymäläpäälliköt tarvitsevat ja haluaisivat enemmän keskinäistä yhteistyötä ja vertaistukea. Esimiehet kokevat, että vertaistuen saaminen mahdollistaa oman työn kehittämisen, tuen ja neuvojen saamisen tarvittaessa sekä lisää verkostoitumista kollegoiden kesken. Tulokset osoittavat, että esimiehet tarvitsevat suunnitelmallista, mutta myös vapaaehtoista vertaistukea kollegalta. Tärkeänä pidettiin työajalla pienryhmässä tai ”luontaisen työparin” kanssa saatavaa tukea, johon on lupa ja kannustus ylemmiltä esimiehiltä.
Verkostoituminen ja yhteistyön lisääminen mahdollistaa osaamisen siirtymisen ja säilymisen yrityksen käytössä. Työn tulosten pohjalta voidaan todeta, että vertaismentorointi olisi sopiva menetelmä Alkon myymäläpäälliköiden työn ja vertaistuen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä aineisto kerättiin Keski-Suomen Alkojen myymäläpäälliköiden ryhmäkeskusteluilla. Metodina ryhmäkeskustelu pohjautuu vuorovaikutteiseen keskusteluun ja on yksi laadullisen tutkimusperinteen tiedonkeruumetodeista. Keskusteluja oli yhteensä neljä, ja keskustelijoita oli yhteensä 24. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että Alkon myymäläpäälliköt tarvitsevat ja haluaisivat enemmän keskinäistä yhteistyötä ja vertaistukea. Esimiehet kokevat, että vertaistuen saaminen mahdollistaa oman työn kehittämisen, tuen ja neuvojen saamisen tarvittaessa sekä lisää verkostoitumista kollegoiden kesken. Tulokset osoittavat, että esimiehet tarvitsevat suunnitelmallista, mutta myös vapaaehtoista vertaistukea kollegalta. Tärkeänä pidettiin työajalla pienryhmässä tai ”luontaisen työparin” kanssa saatavaa tukea, johon on lupa ja kannustus ylemmiltä esimiehiltä.
Verkostoituminen ja yhteistyön lisääminen mahdollistaa osaamisen siirtymisen ja säilymisen yrityksen käytössä. Työn tulosten pohjalta voidaan todeta, että vertaismentorointi olisi sopiva menetelmä Alkon myymäläpäälliköiden työn ja vertaistuen kehittämiseen.