Palveluliiketoiminnan projektinhallinnan kehittäminen
Aalto, Vesa (2015)
Aalto, Vesa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244960
Tiivistelmä
Kohdeyrityksen palveluliiketoimintayksikkö hoitaa teollisuuspuhaltimiin ja laivojen sekä kiinteistöjen ilmanvaihtojärjestelmiin liittyviä jälkimarkkinointitehtäviä. Palveluliiketoiminta eriytettiin omaksi yksikökseen noin neljä vuotta sitten, jonka jälkeen sen työmaiden koko ja vaativuus on kasvanut radikaalisti. Alkuperäiset projektinhallintamenetelmät on luotu pienille tehtäväkokonaisuuksille, joita on syytä päivittää palvelemaan paremmin nykyhetken tilannetta. Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan nykyisen toimintamallin toimivia elementtejä sekä erityisesti kehitystä kaipaavia kohtia. Tutkimusmenetelmänä käytetään haastattelu- ja havainnointitutkimusta henkilöstön kesken toteutetun kyselyn sekä avainhenkilöiden haastatteluiden kautta. Työn tavoitteena on luoda selvitys uusista toimintamalleista projektinhallintaan ja projektitoimintaan. Lisäksi työn lopputuloksena päivitetään yksikön projektinhallintaohje sekä luodaan koulutusmateriaali yksikön perehdytyksen työkaluksi.
Yksikön toiminnassa löytyi kaksi pääongelmakohtaa, joiden kehittämiseen työssä keskityttiin. Ensimmäinen ongelma oli puutteellinen aika työhön valmistautumiseen sekä työn jälkeiseen raportointiin ja kaluston huoltoon. Ratkaisuna tähän, perustetaan uusi projektin valmisteluun keskittyvä projekti-insinöörin tehtävä. Uuteen toimenkuvaan kuuluu työn toteutuksen suunnittelu sekä valmistelevat tehtävät hankintoihin, työturvallisuuteen, ympäristönäkökohtiin sekä resursointiin liittyen. Toinen pääkohta oli raportoinnin ja projektidokumentoinnin yhtenäistäminen sekä tehtävien jäljitettävyyden kehittäminen. Projekti-insinööri vastaa ennakkovalmisteluihin liittyvästä dokumentoinnista ja projektin päätyttyä raportoinnista. Lisäksi raportointikäytäntöön järjestyy paremmin aikaa uuden ajankäyttömallin kautta, jolloin dokumentointi yhtenäistyy ja tehostuu.
Projektimuotoisten, toisistaan merkittävästi poikkeavien työkokonaisuuksien tuloksellinen hoitaminen vaatii nykyisessä laajuudessaan työmaahenkilöstön perusteellista työhön valmistautumista ja toimintojen suunnitelmallista ennakkovalmistelua. Uuden toimenkuvan myötä myynti- ja työmaahenkilöstölle jää enemmän aikaa keskittyä omaan ydintoimintaansa ja asiakasta pystytään palvelemaan täsmällisemmin ja tehokkaammin.
Yksikön toiminnassa löytyi kaksi pääongelmakohtaa, joiden kehittämiseen työssä keskityttiin. Ensimmäinen ongelma oli puutteellinen aika työhön valmistautumiseen sekä työn jälkeiseen raportointiin ja kaluston huoltoon. Ratkaisuna tähän, perustetaan uusi projektin valmisteluun keskittyvä projekti-insinöörin tehtävä. Uuteen toimenkuvaan kuuluu työn toteutuksen suunnittelu sekä valmistelevat tehtävät hankintoihin, työturvallisuuteen, ympäristönäkökohtiin sekä resursointiin liittyen. Toinen pääkohta oli raportoinnin ja projektidokumentoinnin yhtenäistäminen sekä tehtävien jäljitettävyyden kehittäminen. Projekti-insinööri vastaa ennakkovalmisteluihin liittyvästä dokumentoinnista ja projektin päätyttyä raportoinnista. Lisäksi raportointikäytäntöön järjestyy paremmin aikaa uuden ajankäyttömallin kautta, jolloin dokumentointi yhtenäistyy ja tehostuu.
Projektimuotoisten, toisistaan merkittävästi poikkeavien työkokonaisuuksien tuloksellinen hoitaminen vaatii nykyisessä laajuudessaan työmaahenkilöstön perusteellista työhön valmistautumista ja toimintojen suunnitelmallista ennakkovalmistelua. Uuden toimenkuvan myötä myynti- ja työmaahenkilöstölle jää enemmän aikaa keskittyä omaan ydintoimintaansa ja asiakasta pystytään palvelemaan täsmällisemmin ja tehokkaammin.