Perheen vuorovaikutuksen tukeminen toiminnallisin menetelmin lapsiperhekuntoutuksessa
Vuokkola, Päivi (2015)
Vuokkola, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224781
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vuokkola, Päivi. Perheen vuorovaikutuksen tukeminen toiminnallisin menetelmin lapsiperhekuntoutuksessa. Kevät 2015, 72 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lasten-tarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea päihderiippuvaisten vanhempien ja hei-dän lastensa vuorovaikutusta lapsiperhekuntoutuksessa. Tässä työelämälähtöisessä toimintatutkimuksessani oli tavoitteena kehittää lapsiperhekuntoutuksen toiminnallisen ryhmän työmuotoa. Toimintatutkimuksessani kehitin vanhempi-lapsituokion ja testasin kehittämääni työmuotoa lapsiperhekuntoutuksen perheillä. Kehittämäni vanhempi-lapsituokion tavoitteena oli vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen tukeminen sekä vanhemman sensitiivisyyden lisääminen. Toimintatutkimuksella selvitän vanhempien ja työntekijöiden kokemuksia kehit-tämästäni mallista.
Opinnäytetyöni aihe on arkaluonteinen ja luottamusta vaativa. Siksi käytin ai-neistokeruumenetelminä laadullisia menetelmiä; havainnointeja vanhempien ja lasten tuokioista, vanhemmilta saatuja palautekyselyjä, vanhempien haastatteluja, työntekijöiden palautetta ja omaa tutkimuspäiväkirjaani. Aineistoa analysoin teemoittelulla.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena oli kehittämistyönä syntynyt uusi työmuoto vanhempi-lapsituokio. Se on otettu käyttöön tutkimukseni jälkeen lapsiperhekuntoutuksessa. Vanhempien sensitiivisyys kasvoi ja tuokioiden edetessä myös vuorovaikutus kehittyi. Osa vanhemmista koki tuokiot haastaviksi, koska lapsen motivoiminen tekemiseen vaati vanhemmilta kärsivällisyyttä, kun taas osan mielestä tuokioista sai hyviä ideoita lapsen kanssa tekemiseen.
Vanhempien mielestä vuorovaikutus lapsen kanssa parani ja ikätasoista toimintaa pidettiin myös hyvänä. Lapsiperhekuntoutuksen työtekijöiden palautteen perusteella vanhempi-lapsituokiosta saatiin hyviä kokemuksia, jotka paransivat vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta. Kehittämistyö oli heidän mielestään onnistunut. Vanhempi-lapsituokio on heidän mukaansa oiva väline vanhemmuuden arviointiin, ja tekemäni toimintapakki sai myös kiitosta monipuolisuudestaan ja lapsen ikätason huomioimisesta.
Asiasanat: perhe, lapsiperhekuntoutus, päihderiippuvuus, kiintymyssuhde, varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio
Vuokkola, Päivi. Perheen vuorovaikutuksen tukeminen toiminnallisin menetelmin lapsiperhekuntoutuksessa. Kevät 2015, 72 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lasten-tarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea päihderiippuvaisten vanhempien ja hei-dän lastensa vuorovaikutusta lapsiperhekuntoutuksessa. Tässä työelämälähtöisessä toimintatutkimuksessani oli tavoitteena kehittää lapsiperhekuntoutuksen toiminnallisen ryhmän työmuotoa. Toimintatutkimuksessani kehitin vanhempi-lapsituokion ja testasin kehittämääni työmuotoa lapsiperhekuntoutuksen perheillä. Kehittämäni vanhempi-lapsituokion tavoitteena oli vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen tukeminen sekä vanhemman sensitiivisyyden lisääminen. Toimintatutkimuksella selvitän vanhempien ja työntekijöiden kokemuksia kehit-tämästäni mallista.
Opinnäytetyöni aihe on arkaluonteinen ja luottamusta vaativa. Siksi käytin ai-neistokeruumenetelminä laadullisia menetelmiä; havainnointeja vanhempien ja lasten tuokioista, vanhemmilta saatuja palautekyselyjä, vanhempien haastatteluja, työntekijöiden palautetta ja omaa tutkimuspäiväkirjaani. Aineistoa analysoin teemoittelulla.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena oli kehittämistyönä syntynyt uusi työmuoto vanhempi-lapsituokio. Se on otettu käyttöön tutkimukseni jälkeen lapsiperhekuntoutuksessa. Vanhempien sensitiivisyys kasvoi ja tuokioiden edetessä myös vuorovaikutus kehittyi. Osa vanhemmista koki tuokiot haastaviksi, koska lapsen motivoiminen tekemiseen vaati vanhemmilta kärsivällisyyttä, kun taas osan mielestä tuokioista sai hyviä ideoita lapsen kanssa tekemiseen.
Vanhempien mielestä vuorovaikutus lapsen kanssa parani ja ikätasoista toimintaa pidettiin myös hyvänä. Lapsiperhekuntoutuksen työtekijöiden palautteen perusteella vanhempi-lapsituokiosta saatiin hyviä kokemuksia, jotka paransivat vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta. Kehittämistyö oli heidän mielestään onnistunut. Vanhempi-lapsituokio on heidän mukaansa oiva väline vanhemmuuden arviointiin, ja tekemäni toimintapakki sai myös kiitosta monipuolisuudestaan ja lapsen ikätason huomioimisesta.
Asiasanat: perhe, lapsiperhekuntoutus, päihderiippuvuus, kiintymyssuhde, varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio