Rintamaveteraanien kotiin vietävät avopalvelut kotona selviytymisen tukena : rintamaveteraanien kokemuksia palvelujen toteutumisesta Jyväskylän kaupungissa
Kivinen, Katja; Soini, Laura (2015)
Kivinen, Katja
Soini, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten rintamaveteraanien kotiin vietävät avopalvelut tukevat kotona selviytymistä ja millaisia käytännön kokemuksia veteraaneilla on palveluista. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa veteraanien palveluneuvojan toiminnan kehittämistä varten. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kotona asuvia veteraaneja Jyväskylässä. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Jyväskylän kaupunki.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluin, jotka toteutettiin kymmenenä erillisenä yksilöhaastatteluna. Haastattelut litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia oli, että kotiin vietävät avopalvelut tukevat rintamaveteraanien kotona selviytymistä muiden palvelujen rinnalla. Rintamaveteraanien omia mielipiteitä tulisi kuunnella, jotta he saisivat tarpeitaan vastaavia palveluja. Kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että kotiin vietävät avopalvelut ovat veteraaneille tarpeellisia, ja he ovat tyytyväisiä niihin.
Yhteistyötä muiden kuntien kanssa kotiin vietävien avopalvelujen toteuttamisessa tulisi kehittää, jotta veteraanit olisivat tasa-arvoisessa asemassa palvelujen saannin osalta. Veteraanien omat kokemukset ja mielipiteet ovat arvokkaita tiedonlähteitä uusia palvelumuotoja suunniteltaessa ja entisiä malleja kehitettäessä. Palvelujen asiakaslähtöisyyden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi tarvitaan lisää yksilöllistä palvelutarpeen arviointia.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluin, jotka toteutettiin kymmenenä erillisenä yksilöhaastatteluna. Haastattelut litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia oli, että kotiin vietävät avopalvelut tukevat rintamaveteraanien kotona selviytymistä muiden palvelujen rinnalla. Rintamaveteraanien omia mielipiteitä tulisi kuunnella, jotta he saisivat tarpeitaan vastaavia palveluja. Kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että kotiin vietävät avopalvelut ovat veteraaneille tarpeellisia, ja he ovat tyytyväisiä niihin.
Yhteistyötä muiden kuntien kanssa kotiin vietävien avopalvelujen toteuttamisessa tulisi kehittää, jotta veteraanit olisivat tasa-arvoisessa asemassa palvelujen saannin osalta. Veteraanien omat kokemukset ja mielipiteet ovat arvokkaita tiedonlähteitä uusia palvelumuotoja suunniteltaessa ja entisiä malleja kehitettäessä. Palvelujen asiakaslähtöisyyden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi tarvitaan lisää yksilöllistä palvelutarpeen arviointia.