Tutkiva mieli, tunteva keho : Lattialiikkuminen osana tanssijan kehollista tietoisuutta
Peltoperä, Elina (2015)
Peltoperä, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504255004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504255004
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin lattialiikkumista ja sen opettamista tanssijan kehollisen tietoisuuden etsimisen ja havainnoimisen yhteydessä. Tarkastelun kohteena olivat metodit, joiden avulla tanssija voi tarkastella omaa kehoaan tuntemusten ja kokemusten kautta. Lisäksi opinnäytetyössä pohdin lattialiikkumisen erilaisia mekanikoita ja niiden mahdollisuuksia tukea tanssijan liikkumista.
Tutkimukseni aihe lähti liikkeelle omasta mielenkiinnostani hyödyntää lattiaa tanssinopetuksessa. Tutkimusta tehdessäni huomasin, että lattian käytöstä tanssinopetuksessa on suhteellisen vähän teoreettista pohjaa. Tutkimukseni yhdistää kehon kuuntelusta olevia erilaisia teoreettisia kehyk-siä tanssijan käytännönharjoitteluun, kuten erilaisiin kehotekniikoihin perehtymistä. Tutkimuksessani perehdyin kehotietoisuudesta oleviin teorioihin, jotta voin paremmin ymmärtää liikkeen ja mielen merkitystä suhteessa toisiinsa.
Tutkimukseni oli empiirinen tutkimus. Tanssitunnilla oppimismetodina toimi yhteistoiminnallinen oppiminen, ja opetusmetodeina käytin liikkeen mielikuvia, improvisaatiota sekä mekaanisia lainalaisuuksia tukemaan lattialiikkumista sekä tietoisuuden ymmärtämistä liikkeen aikana. Tutki-muksen tulokset ovat tanssijoiden haastatteluiden, omien havaintojeni sekä videoanalyysien pohjalta tehtyjä päätelmiä. Teoriaosuudessa tutustuin erilaisiin internet- ja kirjalähteisiin. Näiden lisäksi tein sähköpostihaastattelun kahdelle tanssinopettajalle. Teoriatietoja yhdistin aikaisempiin havaintoihini sekä kokemuksiini tanssinopetuksesta. Tanssitunnit pidin Oulussa kolmelle tanssinopettajalle sekä kolmelle tanssinopettajaksi opiskelevalle henkilölle. Tanssitunteja oli yhteensä kymmenen kahden viikon aikana.
Tutkimuksen pohjalta voin todeta että tanssijalla on mahdollisuus tarkkailla kehollisien tuntemusten avulla liikkeen laatuja. Opettajalla on mahdollisuus herkistää tanssijoita tutkivaan asenteeseen tuntitilanteessa. Lisäksi tunneilla on hyvä käydä mekaanisia lainalaisuuksia ja metodeja. Niiden avulla tanssija voi tarkkailla kehollista liikettään suhteessa kehoon ja lattiaan.
Työni keskeinen tarkoitus on tanssijoiden kehollisen tietoisuuden ymmärtäminen liikkeen aikana sekä tanssijan asenne kehoaan kohtaan tutkivana ja kuuntelevana tanssijana. Tutkimukseni tarkoitus on avartaa tanssijoille sekä tanssinopettajille uusia näkemyksiä liikkeen tuntemiseen sekä luoda kuvaa lattialiikkumisen mahdollisuuksista – liikkeen tekemisestä, liikkeen tutkimiseen.
Tutkimukseni aihe lähti liikkeelle omasta mielenkiinnostani hyödyntää lattiaa tanssinopetuksessa. Tutkimusta tehdessäni huomasin, että lattian käytöstä tanssinopetuksessa on suhteellisen vähän teoreettista pohjaa. Tutkimukseni yhdistää kehon kuuntelusta olevia erilaisia teoreettisia kehyk-siä tanssijan käytännönharjoitteluun, kuten erilaisiin kehotekniikoihin perehtymistä. Tutkimuksessani perehdyin kehotietoisuudesta oleviin teorioihin, jotta voin paremmin ymmärtää liikkeen ja mielen merkitystä suhteessa toisiinsa.
Tutkimukseni oli empiirinen tutkimus. Tanssitunnilla oppimismetodina toimi yhteistoiminnallinen oppiminen, ja opetusmetodeina käytin liikkeen mielikuvia, improvisaatiota sekä mekaanisia lainalaisuuksia tukemaan lattialiikkumista sekä tietoisuuden ymmärtämistä liikkeen aikana. Tutki-muksen tulokset ovat tanssijoiden haastatteluiden, omien havaintojeni sekä videoanalyysien pohjalta tehtyjä päätelmiä. Teoriaosuudessa tutustuin erilaisiin internet- ja kirjalähteisiin. Näiden lisäksi tein sähköpostihaastattelun kahdelle tanssinopettajalle. Teoriatietoja yhdistin aikaisempiin havaintoihini sekä kokemuksiini tanssinopetuksesta. Tanssitunnit pidin Oulussa kolmelle tanssinopettajalle sekä kolmelle tanssinopettajaksi opiskelevalle henkilölle. Tanssitunteja oli yhteensä kymmenen kahden viikon aikana.
Tutkimuksen pohjalta voin todeta että tanssijalla on mahdollisuus tarkkailla kehollisien tuntemusten avulla liikkeen laatuja. Opettajalla on mahdollisuus herkistää tanssijoita tutkivaan asenteeseen tuntitilanteessa. Lisäksi tunneilla on hyvä käydä mekaanisia lainalaisuuksia ja metodeja. Niiden avulla tanssija voi tarkkailla kehollista liikettään suhteessa kehoon ja lattiaan.
Työni keskeinen tarkoitus on tanssijoiden kehollisen tietoisuuden ymmärtäminen liikkeen aikana sekä tanssijan asenne kehoaan kohtaan tutkivana ja kuuntelevana tanssijana. Tutkimukseni tarkoitus on avartaa tanssijoille sekä tanssinopettajille uusia näkemyksiä liikkeen tuntemiseen sekä luoda kuvaa lattialiikkumisen mahdollisuuksista – liikkeen tekemisestä, liikkeen tutkimiseen.