Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Tutkimus vieraspelaajien tyytyväisyydestä golfkentän palveluihin : Case Siikajoen golfkenttä
Heikkilä, Aleksi (2015)
Heikkilä, Aleksi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265032
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Siikajoen golfkentällä vierailevien pelaajien kokemuksia golfkentällä tarjotta-vista palveluista. Tutkimus päätettiin kohdistaa Siikajoen golfkentällä pelaaviin vieraspelaajiin, eli pelaajiin, jotka pitävät kotiseuranaan muuta kuin Raahentienoon Golfia. Tähän ratkaisuun päädyttiin yhdessä toimeksiantajien kanssa, sillä Siikajoen golfkentällä ei ollut koskaan aiemmin tehty vastaavanlaista tutkimusta ja se koettiin tarpeelli-seksi palveluiden kehittämisen kannalta. Toimeksiantajina työssä toimivat Raahe Golf Oy sekä Golfravintola Mulligan / T:mi Tuomas Ketola.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen ja empiriaosuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemuksen, asia-kaskokemuksen mittaamisen ja johtamisen, sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen tekemisen teorioita. Empiriaosuu-dessa esitellään tarkemmin opinnäytetyön toimeksiantajat sekä käydään läpi tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen tulokset analysoidaan, niistä tehdään johtopäätökset ja lopuksi käydään läpi tutkimuksen tekijän omat pohdinnat tutkimuksen tuloksista sekä tutkimuksen tekemisestä.
Tutkimuksessa käsiteltäviksi golfkentän palveluiksi rajattiin ravintolan ja caddiemasterin palvelut, sekä itse kenttään ja siellä pelaamiseen liittyvät tekijät. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valittiin paperisella kyselylomakkeella toteutettu palvelukysely. Kysely toteutettiin golfkentän klubitalolla elokuussa 2014 ja vastauksia siihen saatiin 67 kappaletta. Kyselyn tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla.
Suoritettuun kyselyyn vastasi 67 vieraspelaajaa, joka vastasi pitkälti ennakkoon asetettuja tavoitteita. Tutkimuksen mukaan vieraspelaajaprofiili Siikajoen golfkentällä muodostui pitkälti lähiseudun seurojen jäsenistä. Vastaajat olivat suurelta osin miehiä, jotka sijoittuivat iältään 40–49 ikävuoden välille. Yleisimmin vieraspelaajat olivat saapuneet Siikajoen golfkentälle tuttavien tai pelikavereiden suositusten perusteella. Tyytyväisimpiä nämä olivat klubitalon asiakaspalveluun sekä yleiseen tunnelmaan Siikajoen golfkentällä. Eniten kehitettävää tutkimuksen mukaan olisi ravintolan tuotteissa sekä golfkentän viheriöiden sekä karheikkojen kunnossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Siikajoen golfkentällä vierailevien pelaajien kokemuksia golfkentällä tarjotta-vista palveluista. Tutkimus päätettiin kohdistaa Siikajoen golfkentällä pelaaviin vieraspelaajiin, eli pelaajiin, jotka pitävät kotiseuranaan muuta kuin Raahentienoon Golfia. Tähän ratkaisuun päädyttiin yhdessä toimeksiantajien kanssa, sillä Siikajoen golfkentällä ei ollut koskaan aiemmin tehty vastaavanlaista tutkimusta ja se koettiin tarpeelli-seksi palveluiden kehittämisen kannalta. Toimeksiantajina työssä toimivat Raahe Golf Oy sekä Golfravintola Mulligan / T:mi Tuomas Ketola.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen ja empiriaosuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemuksen, asia-kaskokemuksen mittaamisen ja johtamisen, sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen tekemisen teorioita. Empiriaosuu-dessa esitellään tarkemmin opinnäytetyön toimeksiantajat sekä käydään läpi tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen tulokset analysoidaan, niistä tehdään johtopäätökset ja lopuksi käydään läpi tutkimuksen tekijän omat pohdinnat tutkimuksen tuloksista sekä tutkimuksen tekemisestä.
Tutkimuksessa käsiteltäviksi golfkentän palveluiksi rajattiin ravintolan ja caddiemasterin palvelut, sekä itse kenttään ja siellä pelaamiseen liittyvät tekijät. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valittiin paperisella kyselylomakkeella toteutettu palvelukysely. Kysely toteutettiin golfkentän klubitalolla elokuussa 2014 ja vastauksia siihen saatiin 67 kappaletta. Kyselyn tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla.
Suoritettuun kyselyyn vastasi 67 vieraspelaajaa, joka vastasi pitkälti ennakkoon asetettuja tavoitteita. Tutkimuksen mukaan vieraspelaajaprofiili Siikajoen golfkentällä muodostui pitkälti lähiseudun seurojen jäsenistä. Vastaajat olivat suurelta osin miehiä, jotka sijoittuivat iältään 40–49 ikävuoden välille. Yleisimmin vieraspelaajat olivat saapuneet Siikajoen golfkentälle tuttavien tai pelikavereiden suositusten perusteella. Tyytyväisimpiä nämä olivat klubitalon asiakaspalveluun sekä yleiseen tunnelmaan Siikajoen golfkentällä. Eniten kehitettävää tutkimuksen mukaan olisi ravintolan tuotteissa sekä golfkentän viheriöiden sekä karheikkojen kunnossa.