Role of informing as a part of marketing communications in the organization
Ketonen, Sini (2015)
Ketonen, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia markkinointiviestinnän tehokkuutta tavaratalossa nimeltä Sokos Mylly. Tavaratalossa on toteutettu sijainnillisia muutoksia ja tämän vuoksi asiakkaiden tiedottaminen oli ajankohtainen aihe. Tiedottamisen tärkeys korostuu muutostilanteissa, jotta asiakkaat pystyttäisiin pitämään tilanteen ajan tasalla. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli mitata asiakkaiden tietoisuuden tila sekä löytää tapoja parantaa tiedonkulun tehokkuutta. Asiakkaiden tiedonlähde oli myös olennaista tutkia, jotta voidaan määrittää mitkä viestintäkanavat ovat olleet tehokkaita asiakkaiden tavoittamisessa.
Asiakaskysely valittiin menetelmäksi aineiston keräämiselle, liittyen asiakkaiden tietoisuuteen muutoksista sekä käytettyjen viestintäkanavien tehokkuuteen. Asiakaskysely toteutettiin tavaratalossa Sokos Myllyn asiakkaille helmikuun 2015 aikana. Yhteensä 119 vastausta vastaanotettiin. Asiakkaiden tietoisuuden sekä käytettyjen viestintäkanavien lisäksi, kyselyllä pyrittiin myös kuulemaan asiakkaiden mielipiteitä uusista järjestelyistä tavaratalossa. Tutkimuksessa molempia kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmetodia käytettiin, sillä asiakaskysely sisälsi valintakysymyksiä sekä kaksi avointa kysymystä.
Toteutettu tutkimus osoittaa, että tiedottamista tarvitsee jatkaa, jotta asiakkaiden tietoisuus tavaratalon muutoksista nousisi tyydyttävämmälle tasolle. Muutokset ovat vielä suhteellisen tuoreita ja tiedottaminen on tarpeellista myös tulevaisuudessa. Suositeltavaa on intensiivisemmin käyttää olemassa olevia viestintäkanavia, sekä hyödyntää nykyaikana kehitettyjä viestintäkanavia, kuten mobiilisovellusta sekä sosiaalista mediaa. Kun asiakkaiden tietoisuuden sekä viestintäkanavien käytön nykytila on tutkittu, tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää vertaamisessa tilannetta tulevaisuudessa.
Asiakaskysely valittiin menetelmäksi aineiston keräämiselle, liittyen asiakkaiden tietoisuuteen muutoksista sekä käytettyjen viestintäkanavien tehokkuuteen. Asiakaskysely toteutettiin tavaratalossa Sokos Myllyn asiakkaille helmikuun 2015 aikana. Yhteensä 119 vastausta vastaanotettiin. Asiakkaiden tietoisuuden sekä käytettyjen viestintäkanavien lisäksi, kyselyllä pyrittiin myös kuulemaan asiakkaiden mielipiteitä uusista järjestelyistä tavaratalossa. Tutkimuksessa molempia kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmetodia käytettiin, sillä asiakaskysely sisälsi valintakysymyksiä sekä kaksi avointa kysymystä.
Toteutettu tutkimus osoittaa, että tiedottamista tarvitsee jatkaa, jotta asiakkaiden tietoisuus tavaratalon muutoksista nousisi tyydyttävämmälle tasolle. Muutokset ovat vielä suhteellisen tuoreita ja tiedottaminen on tarpeellista myös tulevaisuudessa. Suositeltavaa on intensiivisemmin käyttää olemassa olevia viestintäkanavia, sekä hyödyntää nykyaikana kehitettyjä viestintäkanavia, kuten mobiilisovellusta sekä sosiaalista mediaa. Kun asiakkaiden tietoisuuden sekä viestintäkanavien käytön nykytila on tutkittu, tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää vertaamisessa tilannetta tulevaisuudessa.