Palvelupyyntöjärjestelmän vaatimusmäärittely
Kivi, Riku (2015)
Kivi, Riku
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275125
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritetaan toimeksiantona Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry:lle. Työn tarkoituksena on luoda kattava dokumentti, jonka tietojen avulla saadaan lukijalle käsitys, mistä palvelupyyntöjärjestelmässä ja vaatimusmäärittelyssä on kyse, sekä luoda itse vaatimusmäärittelydokumentti. Tavoitteena on tehdä dokumentista niin kattava, että sitä voidaan käyttää uuden palvelupyyntöjärjestelmän hankintaprojektin käynnistämiseen.
Työn tietoperustaosiossa tutustutaan siihen, mikä palvelupyyntöjärjestelmä on ja mitä sillä voidaan tehdä. Tutustutaan palvelupyyntöjen hallinnan peruslogiikkaan ja parhaisiin käytäntöihin. Samalla tutkitaan myös vaatimusmäärittelyn sekä nykytilanteen kartoituksen toteutustapoja ja peruselementtejä. Luodaan selkeä kuva siitä, mistä vaatimusmäärittelyn ja kartoituksen rakenne koostuu ja mitä niiden tulee pitää sisällään.
Empiirisessä osassa luodaan nykytilanteesta kartoitus, jossa tutkitaan toimintatapa jota käytetään ja ongelmakohdat, joita nykyjärjestelmässä ja sen käytössä on. Nykytilanteen kartoitus tehdään kirjoittajan omien lähtötietojen sekä toimeksiantaja organisaation tietohallinnon henkilöstön haastatteluiden ja konsultaation avulla. Empiirisen toisessa osassa on itse vaatimusmäärittely uutta järjestelmää varten. Määrittelyssä pohjana toimii tietoperustaosiossa tehty selvitys vaatimusmäärittelyn rakenteesta ja sisällöstä. Myös nykytilanteen kartoituksesta haetaan erityisesti ongelmakohtiin ratkaisuja.
Rajauksena työssä tutkitaan mikä palvelupyyntöjärjestelmä on, tutustutaan vaatimusmäärittelyn rakenteeseen ja sisältöön, tehdään nykytilan kartoitus sekä luodaan vaatimusmäärittely uudelle järjestelmälle. Työssä ei oteta kantaa siihen, millä järjestelmällä uusi palvelupyyntöjärjestelmä toteutetaan, vaan painopiste on siinä, että järjestelmä on vaatimusmäärittelyiden mukainen.
Työn tietoperustaosiossa tutustutaan siihen, mikä palvelupyyntöjärjestelmä on ja mitä sillä voidaan tehdä. Tutustutaan palvelupyyntöjen hallinnan peruslogiikkaan ja parhaisiin käytäntöihin. Samalla tutkitaan myös vaatimusmäärittelyn sekä nykytilanteen kartoituksen toteutustapoja ja peruselementtejä. Luodaan selkeä kuva siitä, mistä vaatimusmäärittelyn ja kartoituksen rakenne koostuu ja mitä niiden tulee pitää sisällään.
Empiirisessä osassa luodaan nykytilanteesta kartoitus, jossa tutkitaan toimintatapa jota käytetään ja ongelmakohdat, joita nykyjärjestelmässä ja sen käytössä on. Nykytilanteen kartoitus tehdään kirjoittajan omien lähtötietojen sekä toimeksiantaja organisaation tietohallinnon henkilöstön haastatteluiden ja konsultaation avulla. Empiirisen toisessa osassa on itse vaatimusmäärittely uutta järjestelmää varten. Määrittelyssä pohjana toimii tietoperustaosiossa tehty selvitys vaatimusmäärittelyn rakenteesta ja sisällöstä. Myös nykytilanteen kartoituksesta haetaan erityisesti ongelmakohtiin ratkaisuja.
Rajauksena työssä tutkitaan mikä palvelupyyntöjärjestelmä on, tutustutaan vaatimusmäärittelyn rakenteeseen ja sisältöön, tehdään nykytilan kartoitus sekä luodaan vaatimusmäärittely uudelle järjestelmälle. Työssä ei oteta kantaa siihen, millä järjestelmällä uusi palvelupyyntöjärjestelmä toteutetaan, vaan painopiste on siinä, että järjestelmä on vaatimusmäärittelyiden mukainen.