Bring your own device -strategia Lahden ammattikorkeakoulussa
Hänninen, Jasmi (2015)
Hänninen, Jasmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154379
Tiivistelmä
Bring your own device -strategia (BYOD) tarkoittaa käytäntöä, jossa oppilaiden on tarkoitus tuoda oma laitteensa kouluun käyttääkseen sitä opinnoissaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä BYOD tarkoittaa sekä miten sitä käytetään kouluympäristössä. Työssä myös selvitettiin, mitä BYOD:iin liittyviä asioita Lahden ammattikorkeakoulun täytyy huomioida siihen siirryttäessä. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Päijät-Hämeen koulutuskonsernin Tietohallintopalveluille.
Opinnäytetyön keskeisimmät aiheet olivat BYOD-strategiaan tutustuminen, virtualisointi, koulun palveluiden sopivuuden tutkiminen BYOD:n kannalta sekä kyselyn tulosten analysointi. Työn toteutus alkoi tiedon keräämisellä BYOD:sta sekä erilaisista virtualisointitekniikoista. Toimeksiantajan avustuksella toteutettiin kysely koulun henkilökunnalle sekä opiskelijoille. Kyselyn vastauksia tutkimalla sai selkeitä mielipiteitä liittyen BYOD:iin.
Opinnäytetyön tärkein tulos on se, etteivät koulun henkilökunta tai opiskelijat ole vielä valmiita siirtymään BYOD:n käyttöön ainoana vaihtoehtona. Siihen liittyen on olemassa monia mahdollisia riskejä ja ongelmia erityisesti BYOD:iin siirtymisen alkuvaiheessa. Lahden ammattikorkeakoulun täytyy pohtia huolellisesti se, kuinka BYOD:iin siirtyminen saadaan toteutettua mahdollisimman sujuvasti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä BYOD tarkoittaa sekä miten sitä käytetään kouluympäristössä. Työssä myös selvitettiin, mitä BYOD:iin liittyviä asioita Lahden ammattikorkeakoulun täytyy huomioida siihen siirryttäessä. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Päijät-Hämeen koulutuskonsernin Tietohallintopalveluille.
Opinnäytetyön keskeisimmät aiheet olivat BYOD-strategiaan tutustuminen, virtualisointi, koulun palveluiden sopivuuden tutkiminen BYOD:n kannalta sekä kyselyn tulosten analysointi. Työn toteutus alkoi tiedon keräämisellä BYOD:sta sekä erilaisista virtualisointitekniikoista. Toimeksiantajan avustuksella toteutettiin kysely koulun henkilökunnalle sekä opiskelijoille. Kyselyn vastauksia tutkimalla sai selkeitä mielipiteitä liittyen BYOD:iin.
Opinnäytetyön tärkein tulos on se, etteivät koulun henkilökunta tai opiskelijat ole vielä valmiita siirtymään BYOD:n käyttöön ainoana vaihtoehtona. Siihen liittyen on olemassa monia mahdollisia riskejä ja ongelmia erityisesti BYOD:iin siirtymisen alkuvaiheessa. Lahden ammattikorkeakoulun täytyy pohtia huolellisesti se, kuinka BYOD:iin siirtyminen saadaan toteutettua mahdollisimman sujuvasti.