Huomaako aikuinen, että leikin yksin? : tutkimus lahtelaisessa päiväkodissa esiintyvästä kiusaamisesta
Joona, Annu-Maaria; Hyytiä, Satu (2015)
Joona, Annu-Maaria
Hyytiä, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234866
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on määrällinen tutkimus, jota laadulliset menetelmät tukevat. Tutkimus tehtiin lahtelaisessa päiväkodissa sekä henkilökunnalle että lasten vanhemmille, ja se koskee päiväkodissa esiintyvää lasten välistä kiusaamista. Vanhemmille suunnatussa lomakkeessa annettiin tilaa lapsen äänelle, mikäli vanhemmat kokivat lapsensa olevan valmis käsittelemään kiusaamisaihetta.
Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa kiusaamisen käsittely osaksi arkipäivää sekä tarkoituksena oli nähdä henkilökunnan sekä lasten vanhempien kokemusten ja näkemysten erot sekä yhteneväisyydet. Kiusaaminen on ajankohtainen teema, jonka käsittelyssä usein puhutaan koulukiusaamisesta. Aiempien tutkimusten mukaan jo päiväkodissa tapahtuu kiusaamista, mutta tutkimuksissa on korostunut henkilökunnan näkemys.
Tutkimuksemme teoriapohjan luovat kiusaaminen varhaiskasvatuksessa sekä kiusaamisen määrittely. Aiempien tutkimusten mukaan lasten vapaan leikin aikana tapahtuu eniten kiusaamista, joten teoriapohjassamme tärkeänä osana on leikin merkitys lapsen kielelliseen, motoriseen ja sosiaaliseen kehitykseen.
Tutkimustuloksista selviää, että kiusaamista esiintyy useassa eri muodossa päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Päiväkodin henkilökunnalla on erilaisia työmenetelmiä kiusaamisen puuttumiseksi ja kiusaamistilanteiden ennaltaehkäisemiseksi. Tutkimustulokset viedään työelämäkumppaninamme olleen päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien tietoisuuteen. Työelämäkumppaninamme olleen päiväkodin henkilökunta hyödyntää tutkimustuloksia haluamallaan tavalla omassa toiminnassaan sekä päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman päivityksessä.
Tutkimustuloksistamme ilmenee, että vanhemmilla ja päiväkodin henkilökunnalla on päinvastaiset näkemykset kiusaamisen esiintyvyyden yleisyydestä. Sekä vanhempien että henkilökunnan lomakkeissa lasten yleisimpinä kiusaamismuotoina mainittiin töniminen, lyöminen, nimittely ja tavaran ottaminen toiselta ilman lupaa. Valmiiksi annettujen kiusaamisvaihtoehtojen lisäksi muista kiusaamismuodoista nousi esiin muun muassa pureminen, nipistely, pelottelu ja hyljeksiminen.
Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa kiusaamisen käsittely osaksi arkipäivää sekä tarkoituksena oli nähdä henkilökunnan sekä lasten vanhempien kokemusten ja näkemysten erot sekä yhteneväisyydet. Kiusaaminen on ajankohtainen teema, jonka käsittelyssä usein puhutaan koulukiusaamisesta. Aiempien tutkimusten mukaan jo päiväkodissa tapahtuu kiusaamista, mutta tutkimuksissa on korostunut henkilökunnan näkemys.
Tutkimuksemme teoriapohjan luovat kiusaaminen varhaiskasvatuksessa sekä kiusaamisen määrittely. Aiempien tutkimusten mukaan lasten vapaan leikin aikana tapahtuu eniten kiusaamista, joten teoriapohjassamme tärkeänä osana on leikin merkitys lapsen kielelliseen, motoriseen ja sosiaaliseen kehitykseen.
Tutkimustuloksista selviää, että kiusaamista esiintyy useassa eri muodossa päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Päiväkodin henkilökunnalla on erilaisia työmenetelmiä kiusaamisen puuttumiseksi ja kiusaamistilanteiden ennaltaehkäisemiseksi. Tutkimustulokset viedään työelämäkumppaninamme olleen päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien tietoisuuteen. Työelämäkumppaninamme olleen päiväkodin henkilökunta hyödyntää tutkimustuloksia haluamallaan tavalla omassa toiminnassaan sekä päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman päivityksessä.
Tutkimustuloksistamme ilmenee, että vanhemmilla ja päiväkodin henkilökunnalla on päinvastaiset näkemykset kiusaamisen esiintyvyyden yleisyydestä. Sekä vanhempien että henkilökunnan lomakkeissa lasten yleisimpinä kiusaamismuotoina mainittiin töniminen, lyöminen, nimittely ja tavaran ottaminen toiselta ilman lupaa. Valmiiksi annettujen kiusaamisvaihtoehtojen lisäksi muista kiusaamismuodoista nousi esiin muun muassa pureminen, nipistely, pelottelu ja hyljeksiminen.