"TOIMINNASSA OLI HYVÄÄ YHTEISTYÖ" Parik-säätiön Startin työvalmentajille uusia ideoita
Konttinen, Hanna (2015)
Konttinen, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275128
Tiivistelmä
Startti on yksi Parik-säätiön kahdeksasta työvalmennusyksiköstä, joka on matalan kynnyksen toimintaa nuorille, jotka eivät ole löytäneet koulutus- tai työpaikkaa. Startti toimii starttivalmennuksen perusperi-aatteiden mukaisesti. Heidän tavoitteenaan on auttaa nuoria elämänhallinnassa, sitoutumisessa sekä saada nuorille kokemusta osallisuudesta. Toiminnan sisältö muodostuu arjenhallinnasta, sosiaalisesta vahvistumisesta, sietämisestä ja ongelmanratkaisu taitojen kehittymisestä.
Nuorten työpajoille tulevien nuorten haasteet ovat muuttuneet yhteiskunnan muutoksen mukana. Työ-pajojen on pystyttävä kehittämään erilaisia menetelmiä vastata näihin haasteisiin. Nuorilla on heikko itsetunto, koska he eivät ole päässeet työelämään tai opiskelemaan. Monen taustalla on myös kouluviih-tymättömyyttä ja oppimisvaikeuksia, jotka lisäävät epävarmuutta ja heikentävät sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyössä on tarkoituksena tuoda Parik-säätiön Starttiin yksilö- ja työvalmentajalle uusia ideoita nuorten kanssa työskentelyyn niin yksilön kuin ryhmän kanssa toimiessa. Tuotoksena valmistui menetelmäkansio, jossa on sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä harjoituksia. Harjoitusten avulla vahvistetaan nuorten itsetuntoa, luottamusta, yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaitoa.
Opinnäytetyössä pilotoitiin erilaisia harjoituksia liittyen yhteistyöhön, ongelmanratkaisuun, itsetuntoon ja luottamukseen Startin JOPO-oppilaiden kanssa. Näiden pilotointi kertojen jälkeen muodostettiin harjoituksista kansio saatujen kokemusten ja toimivien ratkaisujen pohjalta. Näin Startin yksilö- ja työvalmentaja saavat käyttöönsä monipuolisen menetelmäkansion, jonka pohjalta he voivat lähteä työskentelemään nuorten kanssa.
Nuorten työpajoille tulevien nuorten haasteet ovat muuttuneet yhteiskunnan muutoksen mukana. Työ-pajojen on pystyttävä kehittämään erilaisia menetelmiä vastata näihin haasteisiin. Nuorilla on heikko itsetunto, koska he eivät ole päässeet työelämään tai opiskelemaan. Monen taustalla on myös kouluviih-tymättömyyttä ja oppimisvaikeuksia, jotka lisäävät epävarmuutta ja heikentävät sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyössä on tarkoituksena tuoda Parik-säätiön Starttiin yksilö- ja työvalmentajalle uusia ideoita nuorten kanssa työskentelyyn niin yksilön kuin ryhmän kanssa toimiessa. Tuotoksena valmistui menetelmäkansio, jossa on sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä harjoituksia. Harjoitusten avulla vahvistetaan nuorten itsetuntoa, luottamusta, yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaitoa.
Opinnäytetyössä pilotoitiin erilaisia harjoituksia liittyen yhteistyöhön, ongelmanratkaisuun, itsetuntoon ja luottamukseen Startin JOPO-oppilaiden kanssa. Näiden pilotointi kertojen jälkeen muodostettiin harjoituksista kansio saatujen kokemusten ja toimivien ratkaisujen pohjalta. Näin Startin yksilö- ja työvalmentaja saavat käyttöönsä monipuolisen menetelmäkansion, jonka pohjalta he voivat lähteä työskentelemään nuorten kanssa.