Filmataan radiokanavalle kasvot : Sosiaalisen median hyödyntäminen Yle Puheella Instagramin avulla
Vanha-Honko, Jenna (2015)
Vanha-Honko, Jenna
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234886
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössäni tutkin, miten radiokanava Yle Puhe voisi tavoittaa kuulijoita paremmin sosiaalista mediaa hyödyntämällä. Tavoitteenani oli selvittää, mitkä tekijät tähän vaikuttavat, ja millaisilla keinoilla sitä voitaisiin kehittää.
Teoriaosassa määrittelen sosiaalisen median terminä sekä sen tärkeimmät käännekohdat, ja muutokset tähän päivään. Esittelen mitkä tekijät vaikuttavat radiokanavan verkkoidentiteettiin sekä millainen merkitys vuorovaikutuksella on sosiaalisessa mediassa. Käsittelen myös sosiaalisen median strategian ja ohjeistuksen rakentamista. Kirjallinen sekä internetaineistoni käsittelevät sosi-aalista mediaa sekä yrityksien ja organisaatioiden ulkoista viestintää.
Työni toiminnallisessa osuudessa keskityn yhteen Yle Puheen sosiaalisen median kanavaan: Instagramiin. Työni toiminnallinen osuus koostuu kahdesta Yle Puheella tekemästäni haastattelusta sekä kirjallisuus- ja verkkolähteistä. Haastateltavinani olivat Yle Puheen kehitystuottaja Hannele Kurkela sekä ra-diokanavan toimittaja Suvi Puukangas.
Toiminnallisen tutkimukseni tuloksena ovat Instagramin sisältösuunnitelma sekä ¬–ohjeistukset Yle Puheen toimittajien käyttöön. Työni pohjalta voin todeta, että merkittäviä seikkoja radiokanavan tavoitettavuuteen sosiaalisessa medias-sa ovat aktiivinen vuorovaikutuksellinen toiminta sekä suunnitelmallisuus ja käyttäjien ohjeistus.
Teoriaosassa määrittelen sosiaalisen median terminä sekä sen tärkeimmät käännekohdat, ja muutokset tähän päivään. Esittelen mitkä tekijät vaikuttavat radiokanavan verkkoidentiteettiin sekä millainen merkitys vuorovaikutuksella on sosiaalisessa mediassa. Käsittelen myös sosiaalisen median strategian ja ohjeistuksen rakentamista. Kirjallinen sekä internetaineistoni käsittelevät sosi-aalista mediaa sekä yrityksien ja organisaatioiden ulkoista viestintää.
Työni toiminnallisessa osuudessa keskityn yhteen Yle Puheen sosiaalisen median kanavaan: Instagramiin. Työni toiminnallinen osuus koostuu kahdesta Yle Puheella tekemästäni haastattelusta sekä kirjallisuus- ja verkkolähteistä. Haastateltavinani olivat Yle Puheen kehitystuottaja Hannele Kurkela sekä ra-diokanavan toimittaja Suvi Puukangas.
Toiminnallisen tutkimukseni tuloksena ovat Instagramin sisältösuunnitelma sekä ¬–ohjeistukset Yle Puheen toimittajien käyttöön. Työni pohjalta voin todeta, että merkittäviä seikkoja radiokanavan tavoitettavuuteen sosiaalisessa medias-sa ovat aktiivinen vuorovaikutuksellinen toiminta sekä suunnitelmallisuus ja käyttäjien ohjeistus.