ORTODOKSISEN USKONNON OPETUKSEN JA ORTODOKSIKRISTILLISEN KOULUN PERUSTAMISEN MERKITYS VANHEMMILLE
Loikala, Minna (2015)
Loikala, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275170
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Minna Loikala, Ortodoksisen uskonnon opetuksen ja ortodoksikristillisen koulun perustamisen merkitys vanhemmille
Järvenpää: Diakonia-ammattikorkeakoulu, kevät 2015
58 s. 7 liitettä, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK), Kirkon varhaiskasvatuksenohjaaja, sekä lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ortodoksiuskonnon opetuksen merkitystä uskontotunneilla käyvien lasten vanhemmille. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia taustoja ortodoksiuskonnon opetusta saavilla lapsilla oli, ja miten eri taustatekijät vaikuttivat vanhempien tapoihin siirtää ortodoksisia perinteitä lapsilleen. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää vanhempien mielipidettä ensimmäisen ortodoksikristillisen koulun perustamisesta Suomeen, ja mitkä syyt vaikuttaisivat heidän päätökseensä, laittaisivatko he lapsensa ortodoksikristilliseen kouluun.
Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja vastaukset käsiteltiin tilastollisin menetelmin. Lisäksi kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä, jotka täydensivät määrällisiä tuloksia. Tutkimus toteutettiin Lahden ja Hämeenlinnan seudun ortodoksilasten vanhemmille. Tutkimukseen osallistujista osa oli ortodoksiperheitä, ja osa oli seka-avioliittoperheitä, joista joku perheenjäsen oli ortodoksi.
Tutkimus osoitti ortodoksiperinteiden ja niiden välittämisen lapsille olevan tärkeää. Uskonnonopetus ja lasten osallistuminen ortodoksiuskonnon opetukseen koettiin myös olevan tärkeää ortodoksilasten vanhemmille. Vanhemmille merkitsi paljon myös koulun ja ortodoksi seurakunnan välinen yhteistyö ja koululaisjumalanpalvelusten järjestäminen. Ortodoksikristillisen koulun perustamisen koettiin jonkin verran tärkeäksi, mutta harva olisi valmis laittamaan lapsensa ortodoksikristilliseen kouluun, mikäli sellainen perustettaisiin Suomeen. Koulun valitsemiseen vaikuttavia tekijöitä olisi opetuksen muu sisältö, koulumatkat, opettajien pätevyys ja toisen vanhemman kuuluminen eri uskontokuntaan.
Asiasanat: Kasvatus, varhaiskasvatus, kristillinen kasvatus, ortodoksisuus
Minna Loikala, Ortodoksisen uskonnon opetuksen ja ortodoksikristillisen koulun perustamisen merkitys vanhemmille
Järvenpää: Diakonia-ammattikorkeakoulu, kevät 2015
58 s. 7 liitettä, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK), Kirkon varhaiskasvatuksenohjaaja, sekä lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ortodoksiuskonnon opetuksen merkitystä uskontotunneilla käyvien lasten vanhemmille. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia taustoja ortodoksiuskonnon opetusta saavilla lapsilla oli, ja miten eri taustatekijät vaikuttivat vanhempien tapoihin siirtää ortodoksisia perinteitä lapsilleen. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää vanhempien mielipidettä ensimmäisen ortodoksikristillisen koulun perustamisesta Suomeen, ja mitkä syyt vaikuttaisivat heidän päätökseensä, laittaisivatko he lapsensa ortodoksikristilliseen kouluun.
Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja vastaukset käsiteltiin tilastollisin menetelmin. Lisäksi kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä, jotka täydensivät määrällisiä tuloksia. Tutkimus toteutettiin Lahden ja Hämeenlinnan seudun ortodoksilasten vanhemmille. Tutkimukseen osallistujista osa oli ortodoksiperheitä, ja osa oli seka-avioliittoperheitä, joista joku perheenjäsen oli ortodoksi.
Tutkimus osoitti ortodoksiperinteiden ja niiden välittämisen lapsille olevan tärkeää. Uskonnonopetus ja lasten osallistuminen ortodoksiuskonnon opetukseen koettiin myös olevan tärkeää ortodoksilasten vanhemmille. Vanhemmille merkitsi paljon myös koulun ja ortodoksi seurakunnan välinen yhteistyö ja koululaisjumalanpalvelusten järjestäminen. Ortodoksikristillisen koulun perustamisen koettiin jonkin verran tärkeäksi, mutta harva olisi valmis laittamaan lapsensa ortodoksikristilliseen kouluun, mikäli sellainen perustettaisiin Suomeen. Koulun valitsemiseen vaikuttavia tekijöitä olisi opetuksen muu sisältö, koulumatkat, opettajien pätevyys ja toisen vanhemman kuuluminen eri uskontokuntaan.
Asiasanat: Kasvatus, varhaiskasvatus, kristillinen kasvatus, ortodoksisuus