Sydämeltään heppahöperö : oppaan suunnittelu talliympäristöön erityistä tukea tarvitsevien lasten ohjaukseen
Juvonen, Monica; Peltola, Maria (2015)
Juvonen, Monica
Peltola, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244972
Tiivistelmä
Vuonna 2014 Hämeen ratsujaoston ensiapukoulutuksessa nousi esiin ratsastuskoulujen tiedon tarve erityisen tuen toteuttamiseen talliympäristöissä. Tällä toiminnallisella opinnäytetyöllä pyrittiin vastaamaan tuohon tarpeeseen oppaan muodossa.
Oppaan sisällön rakentuminen aloitettiin ratsastuksenopettajille ja -ohjaajille suunnatulla kyselyllä, jossa kävi ilmeiseksi, että erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat löytäneet tiensä perinteisiin ratsastusryhmiin. Kyselyjen pohjalta oppaaseen nousi kaksi osa-aluetta, joihin kaivattiin tukea. Ne olivat yhteistyö vanhempien kanssa sekä käytännön toimet erityistä tukea tarvitsevien lasten ohjaamisessa.
Oppaan taustoja avattiin ja aihevalintoja perusteltiin keskeisen käsitteistön kautta. Keskeisiksi käsitteiksi nousivat erityistä tukea tarvitseva lapsi, lapsen kehitys ja erityisen tuen tarpeiden ilmeneminen, huomioiminen ja yleisyys sekä yhdenvertaisuus, integraatio ja inkluusio, ratsastus harrastuksena ja sen hyödyt.
Aineistohakuja tehtiin erityiskasvatuksen ja -opetuksen menetelmistä, joita sovellettiin harrastustoimintaan soveltuviksi. Aineistohaulla oli tarkoitus muodostaa vastaus opettajien kyselyssä esiin nousseisiin aihe-alueisiin. Käytännön ohjaus- ja muiden tukikeinojen keräämiseksi tehtiin pienimuotoinen kirjallisuuskatsaus, jonka pohjalta nousi työhön neljä teemaa: ympäristö, vuorovaikutus, suunnittelu ja opetuksen eteneminen.
Oppaaseen teemat purettiin kronologiseen muotoon, joka vastaa harrastuksen prosessikaarta alkaen ensimmäisestä yhteydenotosta ja päätyen itse ratsastustuntiin sekä vuorovaikutussuhteiden rakentamiseen. Näiden lisäksi oppaaseen koottiin teoriataustasta neljä tietopankkia tilaajasta, erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta, ratsastuksen ja eläinten vaikutuksista sekä lähde ja linkki vinkkejä opettajille. Oppaaseen kootut menetelmät on kuvitettu ja tekstitetty ratsastusharrastuksen mukaisesti, mutta ne ovat sovellettavissa myös muihin harrastuksiin. Ainoastaan oppaaseen koottuja lähteitä ja linkkejä sekä ratsastuksen ja eläinten vaikutuksia ei pystyttäisi suoraan soveltamaan toisiin toimintaympäristöihin.
Oppaan sisällön rakentuminen aloitettiin ratsastuksenopettajille ja -ohjaajille suunnatulla kyselyllä, jossa kävi ilmeiseksi, että erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat löytäneet tiensä perinteisiin ratsastusryhmiin. Kyselyjen pohjalta oppaaseen nousi kaksi osa-aluetta, joihin kaivattiin tukea. Ne olivat yhteistyö vanhempien kanssa sekä käytännön toimet erityistä tukea tarvitsevien lasten ohjaamisessa.
Oppaan taustoja avattiin ja aihevalintoja perusteltiin keskeisen käsitteistön kautta. Keskeisiksi käsitteiksi nousivat erityistä tukea tarvitseva lapsi, lapsen kehitys ja erityisen tuen tarpeiden ilmeneminen, huomioiminen ja yleisyys sekä yhdenvertaisuus, integraatio ja inkluusio, ratsastus harrastuksena ja sen hyödyt.
Aineistohakuja tehtiin erityiskasvatuksen ja -opetuksen menetelmistä, joita sovellettiin harrastustoimintaan soveltuviksi. Aineistohaulla oli tarkoitus muodostaa vastaus opettajien kyselyssä esiin nousseisiin aihe-alueisiin. Käytännön ohjaus- ja muiden tukikeinojen keräämiseksi tehtiin pienimuotoinen kirjallisuuskatsaus, jonka pohjalta nousi työhön neljä teemaa: ympäristö, vuorovaikutus, suunnittelu ja opetuksen eteneminen.
Oppaaseen teemat purettiin kronologiseen muotoon, joka vastaa harrastuksen prosessikaarta alkaen ensimmäisestä yhteydenotosta ja päätyen itse ratsastustuntiin sekä vuorovaikutussuhteiden rakentamiseen. Näiden lisäksi oppaaseen koottiin teoriataustasta neljä tietopankkia tilaajasta, erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta, ratsastuksen ja eläinten vaikutuksista sekä lähde ja linkki vinkkejä opettajille. Oppaaseen kootut menetelmät on kuvitettu ja tekstitetty ratsastusharrastuksen mukaisesti, mutta ne ovat sovellettavissa myös muihin harrastuksiin. Ainoastaan oppaaseen koottuja lähteitä ja linkkejä sekä ratsastuksen ja eläinten vaikutuksia ei pystyttäisi suoraan soveltamaan toisiin toimintaympäristöihin.