Opetusvideoilla onnelliseksi? : opetusvideosarja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin silmäpoliklinikan potilaille
Karimies, Kaisa; Vestervik, Jyri (2015)
Karimies, Kaisa
Vestervik, Jyri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285267
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe on suomenkielisten opetusvideoiden toteuttaminen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (myöhemmin HUS) silmäpoliklinikan potilaille. Työn tilasivat ja ideoivat HUS:n silmäklinikan optikko Auli Köresaar ja silmäsairaanhoitaja Maarit Halla-Seppälä syyskuussa 2014. Heidän mielestään tarve suomenkielisille opetusvideoille on suuri, sillä nykyisen videotarjonnan määrä on vähäinen.
Taustatutkimuksena toteutimme kvantitatiivisen eli määrällisen kyselyn HUS:n silmäklinikan 15 potilaalle anonyymisti. Kyselyssä oli kahdeksan kysymystä koskien suomenkielisten opetusvideoiden tarvetta kirjallisten ohjeiden ohelle. Kysely toteutettiin joulukuussa 2014 sähköisellä kyselylomakkeella. Suurin osa vastanneista oli sitä mieltä, että opetusvideot olisivat hyödyllisiä.
Opetusvideoita on yhteensä yhdeksän: silmätipan laittaminen, silmävoiteen laittaminen, monoculus-peittolapun asettaminen, luomireunan hoitaminen, Dsaek-asentohoidon harjoittaminen sekä kovien-, skleraalisten-, pehmeiden ja hybridipiilolinssien silmään asettaminen. Toimenpiteet kuvattiin ja toteutettiin niin, että niitä pystyy tekemään itse kotona. Kuvasimme videot yhden päivän aikana HUS:n silmäklinikan tiloissa. Kuvaajana toimi AVkeskuksen hoitaja Tero Hanski ja näyttelijöinä toimi kaksi silmäsairaanhoitajaa, Laura Kokkonen ja Heidi Mäki-Patola. Opetusvideot ladataan YouTube-videopalvelimelle, josta ne linkitetään HUS:n www-sivuille.
Opinnäytetyömme koostuu tutkimuksen lisäksi videoista, teoriaosuudesta ja tutkimuksen tuloksista. Teoriaosuudessa käsittelemme opetusvideoiden aiheita yksityiskohtaisemmin sekä sitä, millainen on hyvä opetusvideo. Käsittelemme myös kuvausprojektia sen suunnittelusta toteutukseen. Opinnäytetyömme loppuun on liitetty tutkimuksen avoimet vastaukset, opetusvideoiden käsikirjoitus sekä tutkimussuunnitelma.
Taustatutkimuksena toteutimme kvantitatiivisen eli määrällisen kyselyn HUS:n silmäklinikan 15 potilaalle anonyymisti. Kyselyssä oli kahdeksan kysymystä koskien suomenkielisten opetusvideoiden tarvetta kirjallisten ohjeiden ohelle. Kysely toteutettiin joulukuussa 2014 sähköisellä kyselylomakkeella. Suurin osa vastanneista oli sitä mieltä, että opetusvideot olisivat hyödyllisiä.
Opetusvideoita on yhteensä yhdeksän: silmätipan laittaminen, silmävoiteen laittaminen, monoculus-peittolapun asettaminen, luomireunan hoitaminen, Dsaek-asentohoidon harjoittaminen sekä kovien-, skleraalisten-, pehmeiden ja hybridipiilolinssien silmään asettaminen. Toimenpiteet kuvattiin ja toteutettiin niin, että niitä pystyy tekemään itse kotona. Kuvasimme videot yhden päivän aikana HUS:n silmäklinikan tiloissa. Kuvaajana toimi AVkeskuksen hoitaja Tero Hanski ja näyttelijöinä toimi kaksi silmäsairaanhoitajaa, Laura Kokkonen ja Heidi Mäki-Patola. Opetusvideot ladataan YouTube-videopalvelimelle, josta ne linkitetään HUS:n www-sivuille.
Opinnäytetyömme koostuu tutkimuksen lisäksi videoista, teoriaosuudesta ja tutkimuksen tuloksista. Teoriaosuudessa käsittelemme opetusvideoiden aiheita yksityiskohtaisemmin sekä sitä, millainen on hyvä opetusvideo. Käsittelemme myös kuvausprojektia sen suunnittelusta toteutukseen. Opinnäytetyömme loppuun on liitetty tutkimuksen avoimet vastaukset, opetusvideoiden käsikirjoitus sekä tutkimussuunnitelma.