Sosiaalisen median käyttö Lotus F1 Teamilla ja Scuderia Ferrarilla
Toivonen, Teija (2015)
Toivonen, Teija
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275185
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median näkyminen moottoriurheilussa. Aihe oli rajattu kahteen Formula 1 -talliin, Scuderia Ferrariin ja Lotus F1 Teamiin. Teoriaosuudessa käsitellään lyhyesti neljä tämän opinnäytetyön kannalta tärkeää sosiaalisen median palvelua. Nämä palvelut ovat Facebook, Instagram, Twitter ja YouTube. Lisäksi teoriaosuus käsittelee, miten sosiaalinen media on muuttanut Formula 1 -sarjan tiedonkulkua lähemmäs seuraajiaan.
Ensimmäinen osio seurantatutkimuksesta tapahtui marraskuussa 2014. Kuukauden ajan seurattiin Scuderia Ferrarin ja Lotus F1 Teamin sosiaalisen median käyttöä. Tiedon kerääminen tapahtui kaksi kertaa viikossa keskiviikkoisin ja sunnuntaisin. Seurannassa kerättiin tietoja hashtagien käytön lisäksi siitä, millaisia julkaisut olivat, oliko sisältö asiallista vai ei, millä kielellä oli julkaistu ja oliko käytetty kuvia tai videoita. Toisena osana seurantatutkimusta oli Formula 1:n seuraajille ja faneille suunnattu kysely. Kysely luotiin Webropol-kyselynluontiohjelman avulla. Kysely tapahtui joulukuussa 2014 ja siihen vastasi 55 henkilöä. Kyselyn tulokset havainnollistavat, miten Scuderia Ferrarin ja Lotus F1 Teamin suosio näkyy sosiaalisessa mediassa. Tämän lisäksi kyselyyn vastanneet ottivat kantaa siihen, mitä hyvää ja mitä parannettavaa Scuderia Ferrarilla ja Lotus F1 Teamilla olisi sosiaalisen median julkaisuissaan.
Tulokset nostivat esille Twitterin ja Facebookin valtataistelun. Siinä missä Twitter oli hyvä aktiiviseen, reaaliaikaiseen tiedon kertomiseen, Facebook loisti vahvana kuvapalveluna. Suurin osa parhaiten muistiin jääneitä tapahtumia Lotus F1 Teamin tai Scuderia Ferrarin sosiaalisen median julkaisuista on Twitteristä. Tämä kertookin sen, kuinka vahva Twitterin vaikutus on Formula 1 -sarjaan.
Kyselyssä ja seurannassa nousi esille Lotus F1 Teamin humoristinen ote sosiaaliseen mediaan. Lotus F1 Team on panostanut seuraajiensa kanssa keskusteluun ja siihen, että antaa kuvan helposti lähestyttävästä tallista. Lotus F1 Teamin sosiaalisen median käytössä ei nähty mitään parannettavaa. Samaan aikaan Scuderia Ferrarin sosiaalisen median käyttö nähdään mieleen painumattomana ja tylsänä. Parannettavaa Scuderia Ferrarin osalta toivotaan paljon. Suurimpina muutoksina toivotaan enemmän keskustelua seuraajien kanssa ja humoristisempaa tekstiä.
Ensimmäinen osio seurantatutkimuksesta tapahtui marraskuussa 2014. Kuukauden ajan seurattiin Scuderia Ferrarin ja Lotus F1 Teamin sosiaalisen median käyttöä. Tiedon kerääminen tapahtui kaksi kertaa viikossa keskiviikkoisin ja sunnuntaisin. Seurannassa kerättiin tietoja hashtagien käytön lisäksi siitä, millaisia julkaisut olivat, oliko sisältö asiallista vai ei, millä kielellä oli julkaistu ja oliko käytetty kuvia tai videoita. Toisena osana seurantatutkimusta oli Formula 1:n seuraajille ja faneille suunnattu kysely. Kysely luotiin Webropol-kyselynluontiohjelman avulla. Kysely tapahtui joulukuussa 2014 ja siihen vastasi 55 henkilöä. Kyselyn tulokset havainnollistavat, miten Scuderia Ferrarin ja Lotus F1 Teamin suosio näkyy sosiaalisessa mediassa. Tämän lisäksi kyselyyn vastanneet ottivat kantaa siihen, mitä hyvää ja mitä parannettavaa Scuderia Ferrarilla ja Lotus F1 Teamilla olisi sosiaalisen median julkaisuissaan.
Tulokset nostivat esille Twitterin ja Facebookin valtataistelun. Siinä missä Twitter oli hyvä aktiiviseen, reaaliaikaiseen tiedon kertomiseen, Facebook loisti vahvana kuvapalveluna. Suurin osa parhaiten muistiin jääneitä tapahtumia Lotus F1 Teamin tai Scuderia Ferrarin sosiaalisen median julkaisuista on Twitteristä. Tämä kertookin sen, kuinka vahva Twitterin vaikutus on Formula 1 -sarjaan.
Kyselyssä ja seurannassa nousi esille Lotus F1 Teamin humoristinen ote sosiaaliseen mediaan. Lotus F1 Team on panostanut seuraajiensa kanssa keskusteluun ja siihen, että antaa kuvan helposti lähestyttävästä tallista. Lotus F1 Teamin sosiaalisen median käytössä ei nähty mitään parannettavaa. Samaan aikaan Scuderia Ferrarin sosiaalisen median käyttö nähdään mieleen painumattomana ja tylsänä. Parannettavaa Scuderia Ferrarin osalta toivotaan paljon. Suurimpina muutoksina toivotaan enemmän keskustelua seuraajien kanssa ja humoristisempaa tekstiä.