Kouluikäisen lapsen pelot sairaalassa ja niiden lievittäminen hoitotyössä : Simulaatiocase
Massinen, Laura; Metsovaara, Sanna (2015)
Massinen, Laura
Metsovaara, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285319
Tiivistelmä
Kouluikäiset lapset kokevat usein pelkoa ja ahdistusta sairaalahoitoon liittyen. Pelkojen syntymiseen voivat vaikuttaa ajatusmaailman kehittyminen, harhakuvitelmat ja aiemmat kokemukset. Sairaanhoitajan tulisi kyetä tunnistamaan ja lievittämään kouluikäisten lasten pelkoja hyvän ja kokonaisvaltaisen hoidon toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kouluikäisten lasten sairaalapelkoja ja lievittämistä hoitotyössä sekä kehittää case-tehtävä Metropolia Ammattikorkeakoulun simulaatio-opetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lasten ja nuorten hoitotyön opetusta ja tuottaa uudenlaista opetusmateriaalia.
Opinnäytetyössä työmenetelmänä oli kehittämistyö, jonka tuotoksena on case-tehtävä. Opinnäytetyö toteutettiin nelivaiheisesti. Työprosessi alkoi aiheeseen tutustumisella ja työn suunnittelulla. Toisessa vaiheessa tehtiin tiedonhakuja ja asetettiin tavoitteet. Kolmannessa vaiheessa koottiin kattava tietoperusta kouluikäisten lasten sairaalapeloista ja niiden havaitsemisesta ja lievittämisestä sekä esisuunniteltiin case-tehtävä. Tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Viimeisessä vaiheessa tuotettiin case-tehtävä ja simulaatiotilanne, joiden sisältö pohjautuu koottuun tietoperustaan.
Lähdekirjallisuuden perusteella kouluikäisten lasten yleisimmät sairaalapelot liittyvät kipuun, kuoleman pelkoon sekä eroon vanhemmista, perheestä ja kodista. Vieras ympäristö ja ihmiset sekä toimenpiteet voivat lisäksi aiheuttaa pelkoja ja ahdistusta. Vanhempien osallistuminen lapsen hoitoon ja keskustelu hoitoon liittyvistä asioista lapsen kanssa lievittävät sairaalapelkoja.
Opinnäytetyöllä on merkitystä ja hyötyä tulevaisuudessa lasten ja nuorten hoitotyön opetuksessa. Simulaatiossa käytettävä case-tehtävä auttaa hoitotyön opiskelijoita siirtämään opitut taidot työelämään. Todellinen arvo opinnäytetyöllä on kouluikäisten lasten sairaalapelkojen vähenemisessä, sairaalapelkojen tehokkaassa lievittämisessä ja sairaalahoitoon liittyvien hyvien kokemusten lisääntymisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kouluikäisten lasten sairaalapelkoja ja lievittämistä hoitotyössä sekä kehittää case-tehtävä Metropolia Ammattikorkeakoulun simulaatio-opetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lasten ja nuorten hoitotyön opetusta ja tuottaa uudenlaista opetusmateriaalia.
Opinnäytetyössä työmenetelmänä oli kehittämistyö, jonka tuotoksena on case-tehtävä. Opinnäytetyö toteutettiin nelivaiheisesti. Työprosessi alkoi aiheeseen tutustumisella ja työn suunnittelulla. Toisessa vaiheessa tehtiin tiedonhakuja ja asetettiin tavoitteet. Kolmannessa vaiheessa koottiin kattava tietoperusta kouluikäisten lasten sairaalapeloista ja niiden havaitsemisesta ja lievittämisestä sekä esisuunniteltiin case-tehtävä. Tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Viimeisessä vaiheessa tuotettiin case-tehtävä ja simulaatiotilanne, joiden sisältö pohjautuu koottuun tietoperustaan.
Lähdekirjallisuuden perusteella kouluikäisten lasten yleisimmät sairaalapelot liittyvät kipuun, kuoleman pelkoon sekä eroon vanhemmista, perheestä ja kodista. Vieras ympäristö ja ihmiset sekä toimenpiteet voivat lisäksi aiheuttaa pelkoja ja ahdistusta. Vanhempien osallistuminen lapsen hoitoon ja keskustelu hoitoon liittyvistä asioista lapsen kanssa lievittävät sairaalapelkoja.
Opinnäytetyöllä on merkitystä ja hyötyä tulevaisuudessa lasten ja nuorten hoitotyön opetuksessa. Simulaatiossa käytettävä case-tehtävä auttaa hoitotyön opiskelijoita siirtämään opitut taidot työelämään. Todellinen arvo opinnäytetyöllä on kouluikäisten lasten sairaalapelkojen vähenemisessä, sairaalapelkojen tehokkaassa lievittämisessä ja sairaalahoitoon liittyvien hyvien kokemusten lisääntymisessä.