Lastenkotilasten elämänhallinta aikuisuudessa : Paasikiven Nuorisokylän entisten lasten kokemuksia
Ruohonen, Vesa; Honkanen, Antti (2015)
Ruohonen, Vesa
Honkanen, Antti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275133
Tiivistelmä
Honkanen, Antti & Ruohonen, Vesa. Lastenkotilasten elämänhallinta aikuisuudessa. Paasikiven Nuorisokylän entisten lasten kokemuksia. Kevät 2015, 40 s., 2 liitettä, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata haastatteluaineistoon perustuen Paasikiven Nuorisokylän lastenkodissa kasvaneiden lasten ja nuorten kokemuksia arjen- ja elämänhallintaa tukevista menetelmistä lastenkodin toiminnassa. Aineisto kerättiin tutkimushaastatteluna ja analysoitiin teemoittelemalla. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus.
Toinen opinnäytetyön tekijä oli ollut harjoittelijana ja työntekijänä Nuorisokylän perhetyön yksikössä. Keskustelussa työpaikan erityistyöntekijän kanssa ilmeni tarve selvittää, millaiset työmuodot voisivat olla lapsen ja nuoren aikuisuuden elämänhallinnan kannalta merkittäviä.
Tutkimuksesta voi vetää johtopäätöksiä, joista käy ilmi, että merkittävin vaikutus elämäntaitojen oppimisessa oli läheisimmillä työntekijöillä, erityisesti omahoitajalla. Elämäntaitojen osaaminen oli isoin tekijä arjen- ja elämänhallinnan kokemuksen syntymisessä. Lisäksi lastenkodissa muodostuneet sosiaaliset suhteet vertaisryhmän kanssa sekä harrastukset vaikuttivat positiivisesti hallinnan tunteeseen. Verkostotyöskentely sosiaalityöntekijöiden, koulun ja biologisen perheen kanssa koettiin ristiriitaisesti. Suurimmalla osalla haastateltavista ei ollut asioihinsa liittyvästä sosiaalistyöstä tietoa.
Asiasanat: lastensuojelu, lastenkodit, elämänhallinta, omahoitajajärjestelmä, kvalitatiivinen tutkimus, teemahaastattelu
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata haastatteluaineistoon perustuen Paasikiven Nuorisokylän lastenkodissa kasvaneiden lasten ja nuorten kokemuksia arjen- ja elämänhallintaa tukevista menetelmistä lastenkodin toiminnassa. Aineisto kerättiin tutkimushaastatteluna ja analysoitiin teemoittelemalla. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus.
Toinen opinnäytetyön tekijä oli ollut harjoittelijana ja työntekijänä Nuorisokylän perhetyön yksikössä. Keskustelussa työpaikan erityistyöntekijän kanssa ilmeni tarve selvittää, millaiset työmuodot voisivat olla lapsen ja nuoren aikuisuuden elämänhallinnan kannalta merkittäviä.
Tutkimuksesta voi vetää johtopäätöksiä, joista käy ilmi, että merkittävin vaikutus elämäntaitojen oppimisessa oli läheisimmillä työntekijöillä, erityisesti omahoitajalla. Elämäntaitojen osaaminen oli isoin tekijä arjen- ja elämänhallinnan kokemuksen syntymisessä. Lisäksi lastenkodissa muodostuneet sosiaaliset suhteet vertaisryhmän kanssa sekä harrastukset vaikuttivat positiivisesti hallinnan tunteeseen. Verkostotyöskentely sosiaalityöntekijöiden, koulun ja biologisen perheen kanssa koettiin ristiriitaisesti. Suurimmalla osalla haastateltavista ei ollut asioihinsa liittyvästä sosiaalistyöstä tietoa.
Asiasanat: lastensuojelu, lastenkodit, elämänhallinta, omahoitajajärjestelmä, kvalitatiivinen tutkimus, teemahaastattelu