TOVERITUOKIOT : kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintamalli
Lampela, Satu; Seppä, Suvi (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lampela, Satu
Seppä, Suvi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275063
Tiivistelmä
Lampela, Satu & Seppä, Suvi. Toverituokiot – kiusaamista ennaltaehkäisevä toimintamalli. Helsinki, Kevät 2015, 144 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö oli produkti, jonka tarkoituksena oli Toverituokiot -toimintamallikansion tuottaminen varhaiskasvatuksessa toimiville kasvattajille työvälineeksi. Toimintamallikansio suunniteltiin varhaiskasvatukseen lasten vertaissuhdetaitoja vahvistavaan ja kiusaamista ennaltaehkäisevään pienryhmätoimintaan. Opinnäytetyöprosessin toimintamallikansio tuotettiin syksyllä 2014 ja toimintamallin mukaiset Toverituokiot toteutettiin kevätkauden 2015 alussa. Päiväkoti Satumaan 3–5-vuotiaat lapset osallistuivat viikoittain Toverituokioon pienryhmissä. Toverituokiot -toimintamallikansiota muokattiin lopulliseen muotoon kirjallisen ja suullisen palautteen sekä videohavainnoinnin perusteella.
Toimintamallin mukaisten leikkien tarkoituksena oli vahvistaa lasten vertaissuhdetaitojen kehittymistä ja osallisuutta ryhmätoiminnassa. Leikkitoimintojen suunnittelussa huomioitiin kaikki lapset ryhmän jäseninä, tasapuolisuus lasten kesken sekä ryhmätoiminnassa onnistumisesta iloitseminen yhdessä toisten kanssa. Toverituokioissa toteutetuiksi leikeiksi valikoitui lasten vertaissuhteita ja ryhmäytymistä tukevia valmiita leikkejä, joita osin muokattiin 3–5-vuotiaille ja tähän toimintamalliin sopiviksi. Toimintamalliin luotiin myös uusia leikkejä. Tehdyn arvioinnin mukaan Toverituokiot -toimintamalli oli toimiva ja vastasi tarkoitustaan. Kasvattajien palaute Toverituokiot -toimintamallista oli hyvää ja heidän mielestään Toverituokiot -toimintamalli soveltui hyvin varhaiskasvatusympäristössä toteutettavaksi pienryhmätoiminnaksi. Päiväkoti Satumaan kasvattajat arvioivat, että Toverituokiot toimintamalli soveltuu erityisesti ryhmän tutustumis- ja ryhmänmuodostusvaiheessa, toimintakauden alussa toteutettavaksi ryhmätoiminnaksi, jolloin lapset tarvitsevat tavallista enemmän aikuisen tukea ryhmässä toimimiseen.
Päiväkoti Satumaan johtaja suunnitteli vievänsä Toverituokiot -toimintamallin käyttöön kaikkiin Päivähoito Satumaan varhaiskasvatusyksiköihin. Lisäksi Järvenpään Ala-Kartanon koulun valmistavan 1.–4.-luokan opettaja kiinnostui Toverituokiot -toimintamallista. Hänen mielestään tällainen leikin kautta ryhmään pääseminen soveltuisi hyvin maahanmuuttajalapsien kotoutumisen tukimateriaaliksi myös kouluympäristöön.
Asiasanat: kiusaaminen, ennaltaehkäisy, varhaiskasvatus, ryhmätoiminta, vertaissuhteet, vuorovaikutus
Opinnäytetyö oli produkti, jonka tarkoituksena oli Toverituokiot -toimintamallikansion tuottaminen varhaiskasvatuksessa toimiville kasvattajille työvälineeksi. Toimintamallikansio suunniteltiin varhaiskasvatukseen lasten vertaissuhdetaitoja vahvistavaan ja kiusaamista ennaltaehkäisevään pienryhmätoimintaan. Opinnäytetyöprosessin toimintamallikansio tuotettiin syksyllä 2014 ja toimintamallin mukaiset Toverituokiot toteutettiin kevätkauden 2015 alussa. Päiväkoti Satumaan 3–5-vuotiaat lapset osallistuivat viikoittain Toverituokioon pienryhmissä. Toverituokiot -toimintamallikansiota muokattiin lopulliseen muotoon kirjallisen ja suullisen palautteen sekä videohavainnoinnin perusteella.
Toimintamallin mukaisten leikkien tarkoituksena oli vahvistaa lasten vertaissuhdetaitojen kehittymistä ja osallisuutta ryhmätoiminnassa. Leikkitoimintojen suunnittelussa huomioitiin kaikki lapset ryhmän jäseninä, tasapuolisuus lasten kesken sekä ryhmätoiminnassa onnistumisesta iloitseminen yhdessä toisten kanssa. Toverituokioissa toteutetuiksi leikeiksi valikoitui lasten vertaissuhteita ja ryhmäytymistä tukevia valmiita leikkejä, joita osin muokattiin 3–5-vuotiaille ja tähän toimintamalliin sopiviksi. Toimintamalliin luotiin myös uusia leikkejä. Tehdyn arvioinnin mukaan Toverituokiot -toimintamalli oli toimiva ja vastasi tarkoitustaan. Kasvattajien palaute Toverituokiot -toimintamallista oli hyvää ja heidän mielestään Toverituokiot -toimintamalli soveltui hyvin varhaiskasvatusympäristössä toteutettavaksi pienryhmätoiminnaksi. Päiväkoti Satumaan kasvattajat arvioivat, että Toverituokiot toimintamalli soveltuu erityisesti ryhmän tutustumis- ja ryhmänmuodostusvaiheessa, toimintakauden alussa toteutettavaksi ryhmätoiminnaksi, jolloin lapset tarvitsevat tavallista enemmän aikuisen tukea ryhmässä toimimiseen.
Päiväkoti Satumaan johtaja suunnitteli vievänsä Toverituokiot -toimintamallin käyttöön kaikkiin Päivähoito Satumaan varhaiskasvatusyksiköihin. Lisäksi Järvenpään Ala-Kartanon koulun valmistavan 1.–4.-luokan opettaja kiinnostui Toverituokiot -toimintamallista. Hänen mielestään tällainen leikin kautta ryhmään pääseminen soveltuisi hyvin maahanmuuttajalapsien kotoutumisen tukimateriaaliksi myös kouluympäristöön.
Asiasanat: kiusaaminen, ennaltaehkäisy, varhaiskasvatus, ryhmätoiminta, vertaissuhteet, vuorovaikutus