• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Kirjaudu
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Myyntityö
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Myyntityö
  • Näytä viite
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tarvekartoituksen merkitys myyntiprosessissa : Best Seller Competition -myyntikilpailu

Hämäläinen, Salla-Maari (2015)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
Hamalainen_Salla.pdf (817.3Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Salla-Maari
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295486
Tiivistelmä
Turun ammattikorkeakoulu järjestää vuosittain yhteistyössä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa Best Seller Competition -myyntikilpailun, jossa opiskelijoiden taitoja testataan ostaja-myyjäroolipelissä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opiskelijan esittämät tarvekartoituksen kysymykset ovat vaikuttaneet hänen sijoitukseensa myyntikilpailussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Turun ammattikorkeakoulu Oy:n myyntityön koulutus.

Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään ensin myyntiprosessin vaiheita, minkä jälkeen keskitytään tarvekartoitukseen ja sen toteutukseen. Sen jälkeen esitellään Best Seller Competition -myyntikilpailu ja sen arviointikriteerejä. Kilpailun arvioinnissa suurin painoarvo on tarvekartoituksella, ja tässä tutkimuksessa keskitytään vain tarvekartoituksen osuuteen.

Tutkimuksen aineisto koostuu vuosien 2011 ja 2013 myyntikilpailujen finaalisuorituksista. Tutkimuksen empiirinen osio suoritetaan kilpailusuoritusten nauhoitteita analysoimalla. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä tavoitteena on löytää syitä opiskelijoiden saamille pisteille tarvekartoituksesta.

Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että opiskelijoiden tarvekartoituksen suorituksissa on vielä kehittämisen varaa. Tarvekartoituksen keskiarvot jäivät kaikilla kokonaisarvosanaa alhaisemmaksi, joten muista arvioitavista osioista opiskelijat suoriutuvat paremmin. Best Seller Competition -myyntikilpailussa tarvekartoituksen arvioinnissa painotetaan SPIN-mallia, mutta vain yksi aineiston kilpailijoista suoritti SPIN-mallin kokonaisuudessaan. Jatkossa opiskelijoiden kilpailua edeltävässä myyntivalmennuksessa tulisi keskittyä entistä enemmän tarvekartoitukseen ja erilaisten kysymysten esittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Myyntityö
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Rekisteriseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Rekisteriseloste