Sähköisen asioinnin kehittäminen : Case: Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimi
Kivelä, Eva (2015)
Kivelä, Eva
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295422
Tiivistelmä
Sähköinen asiointi ja sen kehittäminen on ajankohtainen aihe yhteiskunnassa, ja sähköisiä palveluita kehitetään yhä kiihtyvällä tahdilla. Kymmenen vuoden kuluttua sähköinen asiointi tulee olemaan arkipäivää sosiaali- ja terveystoimialan perinteisten palveluiden rinnalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä sähköistä asiointia teoreettisella tasolla ja keskittyä sen kehittämiseen Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla. Kirjallinen raportti toteutettiin Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimen toimeksiannosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sähköisen asioinnin kehittämistä, sähköisen asioinnin asiakkaiden odotuksia, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia sähköisestä asioinnista Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimen palveluiden suhteen. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää sähköistä asiointia ja lisätä tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyttä sähköisen asioinnin osalta. Laadullinen tutkimus toteutettiin Google Drive -työkaluohjelman avulla. Lahtelaiset opiskelijat vastasivat osittain avoimella kyselylomakkeella julkisen linkin kautta.
Työ jakautuu kolmeen osioon: Ensimmäisessä osiossa kerrotaan sähköisen asioinnin määritelmistä, eli mitkä lait ja määräykset sitä määrittelevät, sekä sähköisten palveluiden mahdollisuuksista ja kehityskohteista. Sosiaali- ja terveystoimen sähköinen asiointi on aina kriittinen tietoturvan ja potilasturvallisuuden suhteen potilastietojen salaamisen vuoksi, joten opinnäytetyössä on huomioitu myös sähköisen asioinnin tietoturva toisessa
osiossa. Kolmannessa osiossa keskitytäään Lahden kaupungin sähköisten palveluiden nykytilanteen kartoittamiseen laadullisen tutkimuksen avulla sekä sosiaali- ja terveysalan sähköisten palveluiden mahdollisiin kehityskohteisiin. Kokonaisuutena opinnäytetyö on palautettu Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimelle ja se tulee toivon mukaan selkeyttämään Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimen sähköisen asioinnin mahdollisuuksia ja kehityskohteita sekä palveluiden nykyistä tilaa ja saatavuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sähköisen asioinnin kehittämistä, sähköisen asioinnin asiakkaiden odotuksia, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia sähköisestä asioinnista Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimen palveluiden suhteen. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää sähköistä asiointia ja lisätä tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyttä sähköisen asioinnin osalta. Laadullinen tutkimus toteutettiin Google Drive -työkaluohjelman avulla. Lahtelaiset opiskelijat vastasivat osittain avoimella kyselylomakkeella julkisen linkin kautta.
Työ jakautuu kolmeen osioon: Ensimmäisessä osiossa kerrotaan sähköisen asioinnin määritelmistä, eli mitkä lait ja määräykset sitä määrittelevät, sekä sähköisten palveluiden mahdollisuuksista ja kehityskohteista. Sosiaali- ja terveystoimen sähköinen asiointi on aina kriittinen tietoturvan ja potilasturvallisuuden suhteen potilastietojen salaamisen vuoksi, joten opinnäytetyössä on huomioitu myös sähköisen asioinnin tietoturva toisessa
osiossa. Kolmannessa osiossa keskitytäään Lahden kaupungin sähköisten palveluiden nykytilanteen kartoittamiseen laadullisen tutkimuksen avulla sekä sosiaali- ja terveysalan sähköisten palveluiden mahdollisiin kehityskohteisiin. Kokonaisuutena opinnäytetyö on palautettu Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimelle ja se tulee toivon mukaan selkeyttämään Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimen sähköisen asioinnin mahdollisuuksia ja kehityskohteita sekä palveluiden nykyistä tilaa ja saatavuutta.