Mä tanssin kuin myrsky! : tanssi-ilmaisu osana päiväkodin varhaiskasvatusta
Lepoaho, Sanna (2015)
Lepoaho, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli suunnitella ja järjestää toimintakokonaisuus, jossa vahvistetaan lapsen ilmaisua ja kehonkieltä sekä musiikkiin reagointia tanssi-ilmailullisin keinoin. Lisäksi tavoitteena oli lisätä lapsen positiivista kokemusta tanssista ja tuoda päiväkodin kasvattajille keinoja käyttää tanssia osana päiväkodin toimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2014 yhteistyössä Helsingin kaupungin päiväkoti Kaislan kanssa.
Opinnäytetyön viitekehyksenä on tanssi-innostaminen ja opinnäytetyön teoriaosuus koostui seuraavista tanssin osa-alueista: taide, musiikki, liikunta ja tanssi sekä ryhmänohjauksen teoriasta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui kuudesta toimintatuokiosta, jotka toteutettiin kahdessa osassa siten, että ryhmässä oli kerrallaan 7-8 lasta. Toiminnassa harjoiteltiin erilaisia tanssillisia taitoja lapsilähtöisesti ja ohjauksessa hyödynnettiin mielikuvaharjoittelua ja improvisaatiota.
Toiminnan edetessä lapset tulivat varmemmaksi tekemisestään ja havaintojen perusteella osoittivat kehitystä niin musiikkiin reagoimisessa kuin oman liikkeen tuottamisessa. Lapset myös osoittivat intoa tanssia kohtaan sekä selvästi nauttivansa tanssimisesta. Voidaan siis perustellen todeta, että lasten tanssilliset taidot kehittyivät ja lasten positiiviset tanssikokemukset lisääntyivät toimintatuokioiden aikana. Jatkossa toimintaa voisi toteuttaa pidemmälläkin aikavälillä, sillä kuusi kertaa osoittautui hyvin lyhyeksi ajaksi. Tällöin lasten kehittyminen olisi syvempää ja kauaskantoisempaa eikä harjoitteluteemojen käsittely ei jäisi vain pintaraapaisuksi.
Opinnäytetyön viitekehyksenä on tanssi-innostaminen ja opinnäytetyön teoriaosuus koostui seuraavista tanssin osa-alueista: taide, musiikki, liikunta ja tanssi sekä ryhmänohjauksen teoriasta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui kuudesta toimintatuokiosta, jotka toteutettiin kahdessa osassa siten, että ryhmässä oli kerrallaan 7-8 lasta. Toiminnassa harjoiteltiin erilaisia tanssillisia taitoja lapsilähtöisesti ja ohjauksessa hyödynnettiin mielikuvaharjoittelua ja improvisaatiota.
Toiminnan edetessä lapset tulivat varmemmaksi tekemisestään ja havaintojen perusteella osoittivat kehitystä niin musiikkiin reagoimisessa kuin oman liikkeen tuottamisessa. Lapset myös osoittivat intoa tanssia kohtaan sekä selvästi nauttivansa tanssimisesta. Voidaan siis perustellen todeta, että lasten tanssilliset taidot kehittyivät ja lasten positiiviset tanssikokemukset lisääntyivät toimintatuokioiden aikana. Jatkossa toimintaa voisi toteuttaa pidemmälläkin aikavälillä, sillä kuusi kertaa osoittautui hyvin lyhyeksi ajaksi. Tällöin lasten kehittyminen olisi syvempää ja kauaskantoisempaa eikä harjoitteluteemojen käsittely ei jäisi vain pintaraapaisuksi.