Mentorointi esimiestyön tukena
Forsström, Nina (2015)
Lataukset:
Forsström, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275094
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Forsström, Nina. Mentorointi esimiesten työn tukena. Diak Etelä, kevät 2015, 67 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon varhaiskasvatusohjaaja – lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä vastauksia mentoroinnin vaikutuksista seurakuntien lapsityön esimiestehtävissä toimivien työssä jaksamiseen ja esi-mieheksi kasvamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, ja jokainen haastateltava haastateltiin henkilökohtaisesti. Haastateltavia oli 8. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmin, asioiden luonnollisissa yhteyksissä. Jokainen haastattelu on käsitelty vastaajan henkilökohtaisena, ainutlaatuisena kokemuksena.
Tutkimustulosten mukaan hyvin toteutetulla mentoroinnilla on merkitystä esi-miehen henkilökohtaiselle kasvulle, ammatilliselle kehittymiselle ja työssä jak-samiselle. Mentorointi antoi uusia näkökulmia omaan työhön, samalla kun se tarjosi haastateltaville työelämäsuhteen, joka muuten ei olisi ollut mahdollinen. Kokemukset olivat myönteisimpiä niillä, jotka olivat itse valinneet mentorinsa, ja erityisesti niillä, joiden mentori oli oman organisaation ulkopuolella toimiva esi-mies. Mentrointi yllätti henkilökohtaisuudellaan: se opetti esimiehille itsetunte-muksen ja itsensä johtamisen merkitystä enemmän kuin kukaan osasi etukä-teen odottaa.
AVAINSANAT: mentorointi, esimiestyö, itsetuntemus, itsensä johtaminen, työs-sä jaksaminen, muutoksen johtaminen
Forsström, Nina. Mentorointi esimiesten työn tukena. Diak Etelä, kevät 2015, 67 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon varhaiskasvatusohjaaja – lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä vastauksia mentoroinnin vaikutuksista seurakuntien lapsityön esimiestehtävissä toimivien työssä jaksamiseen ja esi-mieheksi kasvamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, ja jokainen haastateltava haastateltiin henkilökohtaisesti. Haastateltavia oli 8. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmin, asioiden luonnollisissa yhteyksissä. Jokainen haastattelu on käsitelty vastaajan henkilökohtaisena, ainutlaatuisena kokemuksena.
Tutkimustulosten mukaan hyvin toteutetulla mentoroinnilla on merkitystä esi-miehen henkilökohtaiselle kasvulle, ammatilliselle kehittymiselle ja työssä jak-samiselle. Mentorointi antoi uusia näkökulmia omaan työhön, samalla kun se tarjosi haastateltaville työelämäsuhteen, joka muuten ei olisi ollut mahdollinen. Kokemukset olivat myönteisimpiä niillä, jotka olivat itse valinneet mentorinsa, ja erityisesti niillä, joiden mentori oli oman organisaation ulkopuolella toimiva esi-mies. Mentrointi yllätti henkilökohtaisuudellaan: se opetti esimiehille itsetunte-muksen ja itsensä johtamisen merkitystä enemmän kuin kukaan osasi etukä-teen odottaa.
AVAINSANAT: mentorointi, esimiestyö, itsetuntemus, itsensä johtaminen, työs-sä jaksaminen, muutoksen johtaminen