Asiakkaiden kokemuksia asiakkuudesta : Lahden kaupungin aikuissosiaalityön uusien asiakkaiden tiimi
Lius-Gustafsson, Hanna; Pekkola-Pärssinen, Johanna; Laitinen, Mirkka (2015)
Lius-Gustafsson, Hanna
Pekkola-Pärssinen, Johanna
Laitinen, Mirkka
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035735
Tiivistelmä
Tämä on laadullinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana toimi Lahden kaupungin aikuissosiaalityö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa Lahden kaupungin aikuissosiaalityön uusien asiakkaiden tiimin asiakkaiden kokemuksista saamastaan palvelusta. Opinnäytetyössä kuvataan lomakekyselyllä saatua tietoa asiakkaiden kokemuksista asiakastapaamisista, palvelun vastaamisesta heidän tarpeisiinsa sekä ennakkokäsityksistä aikuissosiaalityöstä.
Tietoa kerättiin uusien asiakkaiden tiimin asiakkailta kahden viikon ajan loppuvuodesta 2014 puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Lomakkeessa käytettiin sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin teoriaohjaavaa analyysia ja avointen kysymysten vastaukset tarkasteltiin kokonaisuutena, ilman analyyseja. Tulosten esittelyn selkiyttämiseksi hyödynnettiin myös kuvioita.
Kyselyn kautta saatujen tulosten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä uusien asiakkaiden tiimin toimintaan ja asiakkaiden kokemukset palvelusta olivat pääasiassa positiivisia. Asiakkaiden osallisuuden lisääminen ja panostaminen asiakkaiden saapumiseen varatuille ajoille nähtiin kehittämistarpeina palvelulle. Lahden kaupungin aikuissosiaalityö voi hyödyntää opinnäytetyönä toteutetun kyselyn tuloksia uusien asiakkaiden tiimin toiminnan kehittämisessä.
Tietoa kerättiin uusien asiakkaiden tiimin asiakkailta kahden viikon ajan loppuvuodesta 2014 puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Lomakkeessa käytettiin sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin teoriaohjaavaa analyysia ja avointen kysymysten vastaukset tarkasteltiin kokonaisuutena, ilman analyyseja. Tulosten esittelyn selkiyttämiseksi hyödynnettiin myös kuvioita.
Kyselyn kautta saatujen tulosten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä uusien asiakkaiden tiimin toimintaan ja asiakkaiden kokemukset palvelusta olivat pääasiassa positiivisia. Asiakkaiden osallisuuden lisääminen ja panostaminen asiakkaiden saapumiseen varatuille ajoille nähtiin kehittämistarpeina palvelulle. Lahden kaupungin aikuissosiaalityö voi hyödyntää opinnäytetyönä toteutetun kyselyn tuloksia uusien asiakkaiden tiimin toiminnan kehittämisessä.