Kelan keskitetty välityskeskus : Asiakkaiden kokemukset ja kehittämisehdotukset ensimmäisen toimintavuoden ajalta
Hiltunen, Heidi; Lahin, Laura (2015)
Hiltunen, Heidi
Lahin, Laura
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305583
Tiivistelmä
Tammikuussa 2014 Kansaneläkelaitos (Kela) otti vammaisten tulkkauspalveluiden välityksen hoitaakseen ja perusti keskitetyn välityskeskuksen Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen yhteyteen Turkuun.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tulkkauspalveluita käyttävien asiakkaiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia Kelan keskitetyn välityskeskuksen toiminnasta sen ensimmäisen toimintavuoden perusteella. Opinnäytetyön tilaaja on Kuurojen Liitto Ry. Työn aihe on erittäin ajankohtainen ja herättää tällä hetkellä paljon keskustelua tulkkausalalla.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki tulkkauspalveluun oikeutetut henkilöt. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon voitiin vastata sähköisesti joko suomeksi tai ruotsiksi. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä, jotka liittyivät muun muassa asiakkaiden kokemuksiin tulkin tilaamisesta, välityskeskuksen kanssa asioimisesta ja heidän sieltä saamaansa palveluun. Kysely toteutettiin joulukuussa 2014 ja siihen vastasi 112 henkilöä.
Opinnäytetyössä esitellään kyselyn tuloksia sekä niistä johdettuja kehittämisehdotuksia Kelan välitys-keskuksen toiminnalle. Asiakkaiden vastauksissa nousivat esille muun muassa vaikeudet saada palvelua omalla äidinkielellä, hätätulkkauspalvelun saatavuus, tekniset vaikeudet, tiedotuksen puute sekä mahdollisuus toivoa tulkkia tai saada tulkkirinki.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tulkkauspalveluita käyttävien asiakkaiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia Kelan keskitetyn välityskeskuksen toiminnasta sen ensimmäisen toimintavuoden perusteella. Opinnäytetyön tilaaja on Kuurojen Liitto Ry. Työn aihe on erittäin ajankohtainen ja herättää tällä hetkellä paljon keskustelua tulkkausalalla.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki tulkkauspalveluun oikeutetut henkilöt. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon voitiin vastata sähköisesti joko suomeksi tai ruotsiksi. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä, jotka liittyivät muun muassa asiakkaiden kokemuksiin tulkin tilaamisesta, välityskeskuksen kanssa asioimisesta ja heidän sieltä saamaansa palveluun. Kysely toteutettiin joulukuussa 2014 ja siihen vastasi 112 henkilöä.
Opinnäytetyössä esitellään kyselyn tuloksia sekä niistä johdettuja kehittämisehdotuksia Kelan välitys-keskuksen toiminnalle. Asiakkaiden vastauksissa nousivat esille muun muassa vaikeudet saada palvelua omalla äidinkielellä, hätätulkkauspalvelun saatavuus, tekniset vaikeudet, tiedotuksen puute sekä mahdollisuus toivoa tulkkia tai saada tulkkirinki.