Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kansainvälisen brändin lanseeraaminen uusille kohdemarkkinoille
Rinta-Panttila, Sandra (2015)
Rinta-Panttila, Sandra
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045929
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tarkoituksena on selvittää, minkälaiset syyt ovat johtaneet yritysten ja brändien kansainvälistymiseen ja millä tavoin kansainvälistyminen on vaikuttanut brändiin sekä minkälaisia eroja lanseerauksiin kohdistuu uusille kohdemarkkinoille lanseerattaes-sa. Alaongelmat tutkivat muun muassa sitä, minkälaisia tavoitteita yrityksellä on ollut kan-sainvälistymisen suhteen, onko uusilla kohdemarkkinoilla ollut olemassa vastaavanlainen tuote tai palvelu sinne mentäessä, minkälaisia toimenpiteitä on jouduttu tekemään brändin säilyttämisen vuoksi, onko yrityksen haluamat mielikuvat brändistä saatu säilytettyä ja noudatetaanko kansainvälistymisprosessissa aina samaa mallia ja ovatko lanseeraukselle asetetut tavoitteet aina samat.
Työn teoriaosuudessa esitellään, mitä ovat brändit, miksi brändejä on olemassa, mitkä asiat vaikuttavat ja mitä tulee ottaa huomioon niitä rakentaessa. Tämän lisäksi syvenny-tään yritysten kansainvälistymisen syihin, edellytyksiin, seurauksiin, tavoitteisiin, teorioihin ja kohdemarkkinoihin. Viimeisenä paneudutaan lanseeraukseen ja sitä ohjaavaan proses-siin.
Kvalitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tässä opinnäytetyössä haastattelua, jossa haastateltiin seitsemää kansainvälisen brändin lanseerauksiin erikoistunutta henki-löä. Haastattelut tehtiin vuoden 2015 alkupuolella. Haastateltavia lähestyttiin sähköpostit-se ja viesteissä kerrottiin tutkimuksen keskeisimmät tutkimusongelmat. Teemahaastattelu antoi mahdollisuuden esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelun yhteydessä.
Lopputuloksena voidaan todeta, että yritysten syyt kansainvälistymiselle ovat monimuotoi-sia ja päätöksiin vaikuttavat useat eri tekijät samanaikaisesti. Syyt eivät ole ainoastaan rationaalisia, vaan lisäksi niitä ohjaavat omat arvot ja mielikuvat.
Kansainvälistyminen on vaikuttanut brändiin niin, että yrityksen tulee tarkemmin varjella brändiään, sillä toiminta usein tapahtuu tytäryhtiön tai yhteistyökumppanin avulla. Tällöin yritykseltä vaaditaan standardisointia ja vahvaa konseptointityötä.
Lanseeraukset eroavat paljon eri kohdemarkkinoiden ja yritysten välillä. Eniten eroavai-suuksia aiheuttivat kulttuurierot sekä se, mitä tuotetta tai palvelua oltiin lanseeraamassa
Työn teoriaosuudessa esitellään, mitä ovat brändit, miksi brändejä on olemassa, mitkä asiat vaikuttavat ja mitä tulee ottaa huomioon niitä rakentaessa. Tämän lisäksi syvenny-tään yritysten kansainvälistymisen syihin, edellytyksiin, seurauksiin, tavoitteisiin, teorioihin ja kohdemarkkinoihin. Viimeisenä paneudutaan lanseeraukseen ja sitä ohjaavaan proses-siin.
Kvalitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tässä opinnäytetyössä haastattelua, jossa haastateltiin seitsemää kansainvälisen brändin lanseerauksiin erikoistunutta henki-löä. Haastattelut tehtiin vuoden 2015 alkupuolella. Haastateltavia lähestyttiin sähköpostit-se ja viesteissä kerrottiin tutkimuksen keskeisimmät tutkimusongelmat. Teemahaastattelu antoi mahdollisuuden esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelun yhteydessä.
Lopputuloksena voidaan todeta, että yritysten syyt kansainvälistymiselle ovat monimuotoi-sia ja päätöksiin vaikuttavat useat eri tekijät samanaikaisesti. Syyt eivät ole ainoastaan rationaalisia, vaan lisäksi niitä ohjaavat omat arvot ja mielikuvat.
Kansainvälistyminen on vaikuttanut brändiin niin, että yrityksen tulee tarkemmin varjella brändiään, sillä toiminta usein tapahtuu tytäryhtiön tai yhteistyökumppanin avulla. Tällöin yritykseltä vaaditaan standardisointia ja vahvaa konseptointityötä.
Lanseeraukset eroavat paljon eri kohdemarkkinoiden ja yritysten välillä. Eniten eroavai-suuksia aiheuttivat kulttuurierot sekä se, mitä tuotetta tai palvelua oltiin lanseeraamassa