Puurakentamisen opetuksen kehittäminen Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa
Pitkänen, Jani (2015)
Pitkänen, Jani
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045843
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella toimenpiteitä puurakenteiden opetuksen tason parantamiseksi Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Työssä tutkittiin puurakenteiden opetuksen kehittämismahdollisuuksia. Työn voi jakaa kolmeen osaan: Opetuksen sisältö, opetusmenetelmät ja
opetuksen aikataulutus eri opintojaksojen välillä.
Opetuksen sisällön kehittämiseen käytettiin apuna ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmia. Niiden avulla tutkittiin tämän hetken puurakenteiden korkeakouluopetuksen laajuutta ja sisältöä. Koulutustarvetta kartoitettiin suunnittelijoille, urakoitsijoille, rakennuttajille ja tuotantolaitoksille suunnatun kyselyn avulla. Heiltä kysyttiin mielipiteitä tämän hetken puurakenteiden
opetuksesta ja pyydettiin ehdotuksia opetuksen kehittämiseksi, jotta koulutustarjonta ja työelämän kysyntä kohtaisivat paremmin. Tämän lisäksi tutkittiin voimassa olevia ja tulevia ympäristöministeriön pätevyysvaatimuksia. Niiden vaikutus opetukseen on merkittävä, jotta
koulutuksen järjestäjät tarjoavat opetusta, jonka avulla valmistuu päteviä suunnittelijoita ja työnjohtajia.
Opetusmenetelmien osuudessa tutkittiin eri opetusmenetelmiä ja niiden soveltuvuutta nykyiseen opetukseen. Näistä poimittiin parhaiten opetuksen tavoitteisiin soveltuvat ja niistä rakennettiin muutamia opetusesimerkkejä, jotta opettajien olisi helpompi soveltaa menetelmiä omaan opetukseensa. Lisäksi työssä tutkittiin eri ryhmäkokojen vaikutusta opetusmenetelmien valitaan.
Viimeisenä tutkittiin nykyisen opetussuunnitelman eri opetusaineiden aikataulullisia riippuvuuksia toisistaan. Havaitut puutteet korjattiin ja laadittiin opintojaksokohtainen aikataulu, jotta opetus etenisi kronologisessa järjestyksessä.
Opinnäytetyö pohjautuu haastattelu- ja kirjallisuustutkimukseen. Haastattelut suoritettiin sähköpostikyselynä ja osin puhelinhaastatteluna. Kirjallisuustutkimus oli pääosin ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmien tutkimista heidän kotisivuilta.
Opetusta tulee kehittää sekä sisällöltään että menetelmien osalta. Haastattelujen osalta rakennusfysiikka, ääni- ja palotekniikka ja projektin kokonaishallinta olivat selvästi tärkeimmät kehitysalueet sisällön osalta. Myös liitokset olivat sekä asennuksen että suunnittelun kannalta. Erilaisia opetusmenetelmiä tulee käyttää enemmän opetuksessa, jotta opetuksen tasoa saataisiin ylöspäin koko maassa.
opetuksen aikataulutus eri opintojaksojen välillä.
Opetuksen sisällön kehittämiseen käytettiin apuna ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmia. Niiden avulla tutkittiin tämän hetken puurakenteiden korkeakouluopetuksen laajuutta ja sisältöä. Koulutustarvetta kartoitettiin suunnittelijoille, urakoitsijoille, rakennuttajille ja tuotantolaitoksille suunnatun kyselyn avulla. Heiltä kysyttiin mielipiteitä tämän hetken puurakenteiden
opetuksesta ja pyydettiin ehdotuksia opetuksen kehittämiseksi, jotta koulutustarjonta ja työelämän kysyntä kohtaisivat paremmin. Tämän lisäksi tutkittiin voimassa olevia ja tulevia ympäristöministeriön pätevyysvaatimuksia. Niiden vaikutus opetukseen on merkittävä, jotta
koulutuksen järjestäjät tarjoavat opetusta, jonka avulla valmistuu päteviä suunnittelijoita ja työnjohtajia.
Opetusmenetelmien osuudessa tutkittiin eri opetusmenetelmiä ja niiden soveltuvuutta nykyiseen opetukseen. Näistä poimittiin parhaiten opetuksen tavoitteisiin soveltuvat ja niistä rakennettiin muutamia opetusesimerkkejä, jotta opettajien olisi helpompi soveltaa menetelmiä omaan opetukseensa. Lisäksi työssä tutkittiin eri ryhmäkokojen vaikutusta opetusmenetelmien valitaan.
Viimeisenä tutkittiin nykyisen opetussuunnitelman eri opetusaineiden aikataulullisia riippuvuuksia toisistaan. Havaitut puutteet korjattiin ja laadittiin opintojaksokohtainen aikataulu, jotta opetus etenisi kronologisessa järjestyksessä.
Opinnäytetyö pohjautuu haastattelu- ja kirjallisuustutkimukseen. Haastattelut suoritettiin sähköpostikyselynä ja osin puhelinhaastatteluna. Kirjallisuustutkimus oli pääosin ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmien tutkimista heidän kotisivuilta.
Opetusta tulee kehittää sekä sisällöltään että menetelmien osalta. Haastattelujen osalta rakennusfysiikka, ääni- ja palotekniikka ja projektin kokonaishallinta olivat selvästi tärkeimmät kehitysalueet sisällön osalta. Myös liitokset olivat sekä asennuksen että suunnittelun kannalta. Erilaisia opetusmenetelmiä tulee käyttää enemmän opetuksessa, jotta opetuksen tasoa saataisiin ylöspäin koko maassa.