Veneen sähkömoottoriohjausjärjestelmän kehittäminen
Pennala, Ville-Valtteri (2015)
Pennala, Ville-Valtteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056014
Tiivistelmä
Insinöörityössä suunniteltiin ja kehiteltiin veneenohjausjärjestelmää
kaksimoottorijärjestelmässä Black Cat Boats Oy:lle. Järjestelmää on aikaisemmin kehitelty
Black Cat Boatsin toimesta ja Metropolian Ammattikorkeakoululla TKI-projekteina.
Järjestelmäkokoonpano on suunniteltu aikaisemmin em. projektien yhteydessä.
Järjestelmään on myös kirjoitettu lähdekoodi aikaisemmin.
Järjestelmään suunniteltiin uusi kokoonpano, joka jäi kuitenkin toteuttamatta, sillä tarkoitus
oli päästä testaamaan järjestelmää käytännössä ja se onnistuu nykyiselläkin
kokoonpanolla. Nykyisestä kokoonpanosta vaihdettiin moottoreiden asennontunnistukseen
käytettävä menetelmä. Erilaiset ohjaukseen tarvittavat algoritmit suunniteltiin uudelleen
matemaattisesti vektoriperiaatteella. Ohjauksen toteuttavan mikrokontrollerin lähdekoodi
uusittiin.
Tämän työn kirjoitushetkellä järjestelmää ei ole vielä testattu veneessä, sillä järjestelmä ei
vielä ole sopiva veteen rakenteellisista syistä johtuen. Aikataulu on myös vaikuttanut
siihen, ettei käytännön testejä ole ehditty suorittamaan. Järjestelmää on testattu
testipenkissä, ja siinä se toimii oletetusti. Järjestelmän toiminta perustuu matemaattiseen
teoriaan, mutta sitä ei ole kokeiltu käytännössä. Insinöörityön ulkopuolelle jäi
aikataulullisista syistä myös graafinen käyttöliittymä (GUI), josta olisi suuri etu
järjestelmälle.
kaksimoottorijärjestelmässä Black Cat Boats Oy:lle. Järjestelmää on aikaisemmin kehitelty
Black Cat Boatsin toimesta ja Metropolian Ammattikorkeakoululla TKI-projekteina.
Järjestelmäkokoonpano on suunniteltu aikaisemmin em. projektien yhteydessä.
Järjestelmään on myös kirjoitettu lähdekoodi aikaisemmin.
Järjestelmään suunniteltiin uusi kokoonpano, joka jäi kuitenkin toteuttamatta, sillä tarkoitus
oli päästä testaamaan järjestelmää käytännössä ja se onnistuu nykyiselläkin
kokoonpanolla. Nykyisestä kokoonpanosta vaihdettiin moottoreiden asennontunnistukseen
käytettävä menetelmä. Erilaiset ohjaukseen tarvittavat algoritmit suunniteltiin uudelleen
matemaattisesti vektoriperiaatteella. Ohjauksen toteuttavan mikrokontrollerin lähdekoodi
uusittiin.
Tämän työn kirjoitushetkellä järjestelmää ei ole vielä testattu veneessä, sillä järjestelmä ei
vielä ole sopiva veteen rakenteellisista syistä johtuen. Aikataulu on myös vaikuttanut
siihen, ettei käytännön testejä ole ehditty suorittamaan. Järjestelmää on testattu
testipenkissä, ja siinä se toimii oletetusti. Järjestelmän toiminta perustuu matemaattiseen
teoriaan, mutta sitä ei ole kokeiltu käytännössä. Insinöörityön ulkopuolelle jäi
aikataulullisista syistä myös graafinen käyttöliittymä (GUI), josta olisi suuri etu
järjestelmälle.